دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

در راستای گسترش ورزش دوچرخه سواری، حفاظت از آسمان پاک و آبی استهبان و هم چنین ترویج "سه شنبه های بدون خودرو"، وام بدون بهره برای "خرید دوچرخه" پرداخت می شود.

علاقه مندانِ دریافت وام، برای نام نویسی، نام و نام خانوادگی و شماره همراه خود را به آدرس تلگرامی زیر  ارسال نمایند. لطفا پس از ثبت نام گروه را ترک نمایید. بدیهی است که نوبت دهی وام بر اساس اولویت ثبت نام است. مبلغ وام ده میلیون ریال است و تنها برای خرید دوچرخه اعطاء می شود.


https://telegram.me/joinchat/Bg1LlQm6p6Jc4qNfzhLxLA



جا دارد از امام جمعه ارجمند استهبان حجه الاسلام خاوری و هیات مدیره گرامی صندوق قرض الحسنه مهدیه به خاطر حمایت و همکاری بی دریغ شان با این طرح، تشکر و قدردانی نماییم.
"هیات موسس گروه مردمی دیده بان استهبان"
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۵ ، ۱۷:۱۲
رسول حاجی باقری

جشنواره شعر "بختی برای فردا"

این رویداد فرهنگی که موضوعی در حوزه محیط زیست را انتخاب کرده است، تلاش می کند تا نگاه ها را به سمت فجایعی مثل خشکیدن بختگان، سوق دهد. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، مسئولین شهرستان، روسای ادارات ارشاد و محیط زیست شهرستان های شرق فارس، شاعران و نخبگان از مدعوین برنامه هستند.

حضور "مهندس محمد درویش"، مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست کشور در این برنامه غنیمتی است برای فارس و بختگان که می توان از این حضور بهره مناسب برد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۵ ، ۱۳:۰۶
رسول حاجی باقری


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۵ ، ۰۳:۲۲
رسول حاجی باقری
بذرهایی که در طرح جنگلانه سال 94 با دستان کوچک و دل های بزرگ کودکان کاشته شدند، از دشواری های طبیعی زیادی گذر کردند تا نهالی نوپا شدند. گرمای شدید تابستان و کم آبی ضعیفشان کرد اما باز ماندند. کنترل چرا و قرق منطقه هر چند کاری سخت است اما اگر به پایداری اکوسیستم آسیب دیده کوه تودج می اندیشیم باید قوی تر عمل کنیم. بسیاری از نهال های نورسته ی جنگلانه اسیر ناآگاهی شده و از بین رفتند، اما سزاوار نیست که سرنوشتی این چنین داشته باشند.

"بُزها" نهال های بسیاری را خوردند، اما چرا این معضل را که همواره نابودگر مراتع و جنگل ها هستند، مدیریت نمی کنیم؟!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۵ ، ۰۲:۴۳
رسول حاجی باقری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۲۶
رسول حاجی باقری

با تلاش و همت فرهاد خسروزاده هنرمند استهبانی، ملکین چَرمی استهبان "نشان ملّی مرغوبیت" را از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گرفت. هیئت داوری ملکین چرمی را از لحاظ معیارهای مرغوبیت، اصالت، نوآوری در طرح و اجراء، قابلیت حضور در بازار، سازگاری با محیط زیست و قوانین جاری کشور تایید نمود. ضمن تبریک به ایشان، آرزومند موفقیت های بیش از پیش این هنرمند حوزه صنایع دستی هستیم.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۱۹:۰۱
رسول حاجی باقری

از مرداد ماه سال جاری فاز نهایی پروژه مرمت و احیاء خانه تاریخی مقدس آغاز شده است. در این مرحله روند اجرایی تاسیسات داخلی، پاک سازی و خوانا سازی تزئینات وابسته به معماری به ویژه گچبری های عمارت غربی، از سر گرفته شده است.



در این مقطع حضور متخصصین مجرب در حوزه مرمت آثار تاریخی و استفاده از روش های علمی و به کار گیری مواد و مصالح مخصوص و متناسب با عملیات ترمیم و پاک سازی، باعث شده است این فاز از مرمت خانه مقدس به نوعی اولین تجربه مرمت اصولی در شهرستان استهبان باشد و نتیجه آن نیز بالطبع افزایش چشم گیر عمر بنا و بهبود عملکرد آن در روند احیا و اعطای کاربری مجدد خواهد بود. اما با وجود این محاسن انتقادات جدی ای در نحوه واگذاری این پروژه و همچنین عدم ارایه طرح و تعریف کامل جزییات کار قبل از اجرای آن است.




در پروژه های این چنینی به خصوص در شهرستان های کوچک همچون استهبان، سازمان میراث فرهنگی استان در یک روند اداری مشخص اقدام به تعریف بودجه و واگذاری پروژه به پیمانکاران متخصص دارای گرید در حوزه مرمت آثار و ابنیه تاریخی می کند. اما متاسفانه تاکنون برخی از پروژه های مرمتی استهبان به پیمانکارانی با تحصیلات غیر مرتبط با مقوله مرمت سپرده شده است که این بنا نیز از این قاعده مستثنی نیست!

این امر باعث می شود در نهایت کیفیت کار تقلیل یافته یا حتی آسیب های وارده به بنا تشدید شود و یا در مواردی مشابه پروژه اخیر با قرارگیری یک واسط غیر متخصص بین سازمان هزینه کننده و متخصصان اجرا کننده کار در نهایت درصدی از هزینه ها به هدر رفته و کیفیت کار نسبت به بودجه اختصاص یافته کاهش یابد. از طرفی به خاطر عدم تخصص پیمانکار طبیعتا طرح مرمت جامع و کاملی تدوین نخواهد شد و در نهایت روند پیشرفت کار را دچار مشکل خواهد کرد.

در اینجاست که از سازمان میراث فرهنگی فارس انتظار می رود که پروژه های این چنینی را مستقیما به پیمانکاران متخصص واگذار کند تا اندک هزینه سهمیه شهرستان ها که با تلاش و پیگیری واحد های مستقر در آنها تصویب می شود، با کمترین اتلاف و هدر رفت روبرو شده و در نهایت کار با کیفیت مطلوب تری ارایه گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۰۰:۱۸
رسول حاجی باقری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۹۵ ، ۰۱:۵۵
رسول حاجی باقری

((سد رودبال در 45 کیلومتری جنوب شرقی استهبان و بر روی رودخانه رودبال از توابع همین شهرستان احداث گردیده است. این سد از نوع خاکی، سنگریزه‌ای با هسته رسی است و ۸۳ متر ارتفاع دارد. حجم سد رودبال ۸۲ میلیون متر مکعب است. طول تاج این سد ۴۸۵ متر است و قابلیت تنظیم ۱۰۴ میلیون متر مکعب آب را در سال دارد.

 سطح حوزه تا محل سد ۹۱۰ کیلومتر مربع

بارندگی میانگین حوزه (سالیانه) ۳۶۵ میلیمتر در سال

سطح مخزن در تراز حداکثر (۴/۱۳۸۰ متر) ۲۷/۳ کیلومتر مربع

حجم مخزن در تراز حداکثر (۴/۱۳۸۰متر) ۹۵ میلیون متر مکعب

تنظیم و کنترل جریان های نابهنگام و سیلاب های مهم رودخانه رودبال توسط احداث سد مخزنی رودبال و جلوگیری از آب های هرزرونده حوزه و افزایش پتانسیل منابع آب سطحی قابل استحصال دشت داراب از طریق تامین میانگین حدود ۱۰۴ میلیون متر مکعب در سال آب از سد و تقویت و غنی سازی سفره آب زیر زمینی دشت

زیر پوشش قرار دادن حدود ۵۳۰۰ هکتار خالص از اراضی قسمتهای شمالی، میانی و جنوبی دشت داراب که درشر ایط کنونی به علت کمبود آب به صورت اراضی آبی (با آبیاری ناقص و با کیفیت نامناسب) و اراضی دیم و آیش و اراضی بایر قرار دارند. جهت گسترش اراضی آبی و توسعه باغات به همراه اشاعه و ترویج آبیاری تحت فشار از نظر صرفه جویی در مصرف آب

بهبود وضعیت زیست محیطی و تغییر کلیماتولوژی منطقه توسط تبخیر از سطح دریاچه به وسعت ۲۷۰ هکتار وپرورش گیاهان و آبزیان و ایجاد محیط تفریحی

تامین قسمتی از آب شرب شهرستانهای منطقه اجرای طرح

تامین قسمتی از آب صنایع پتروشیمی منطقه اجرای طرح

تولید انرژی برق آبی

با اجرای این طرح، سالانه پنج میلیون مترمکعب آب شرب (معادل 230 لیتر بر ثانیه)، سه میلیون مترمکعب آب صنعت (معادل 95 لیتر بر ثانیه) و در مجموع هشت میلیون مترمکعب آب موردنیاز شهر فسا در بخش‌های یادشده تامین می‌شود.

همچنین این طرح، نیاز آب شهر استهبان را در بخش شرب به میزان یک میلیون مترمکعب در سال (معادل 40 لیتر بر ثانیه) و در بخش صنعت چهار میلیون متر مکعب در سال (معادل 127 لیتر بر ثانیه) و در مجموع پنج میلیون مترمکعب را تامین می‌کند.

هزینه سرمایه‌گذاری اولیه طرح با درنظر گرفتن هزینه‌های استملاک زمین، خسارت مسیر و هزینه خرید انشعاب برق، حدود 1400 میلیارد ریال است.))


(بستر خشک و بی آب پشت سد رودبال!)

تا این جای مطلب از سایت های اینترنتی استخراج شده است اما:

-با چشم پوشی از این که بیشتر پروژه های انتقال آب بین حوضه ای غیر اصولی و نادرست است، با توجه به این که سد رودبال قرار است آب های سطحی آن حوزه را کنترل نماید، با علم به این که میزان بارش ها کاهش داشته است و احتمالا آبی نیست تا سد را لبریز کند، آیا تخصیص این میزان بودجه برای پروژه ای که در خوش بینانه ترین حالت سرانجامی زیانبار خواهد داشت، منطقی است؟ (تنش های اجتماعی، نابودی سفره های آب و ...)



-با توجه به این که دشت های کشور یکی پس از دیگری به مرحله بحران رسیده و می رسند، آیا عاقلانه هست که آب منطقه رودبال به جایی بسیار دورتر منتقل شود؟ در حالی که همین آب (اگر باشد!) می تواند در طرح های آبخیزداری منطقه مصرف شود و دشت های مجاور را هم تغذیه نماید. (سد سیوند را ببینیم، چه میزان از اهداف تعیین شده آن محقق شده است؟!)

-آیا مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی طرح انتقال آب انجام شده است؟!

-آیا میزان خسارت هایی که به منابع طبیعی و محیط زیست منطقه زده شده است، برآورد شده است؟

-آیا در مورد خسارت های وحشتناکی که تا به امروز به جنگل ها و مراتع منطقه وارد شده است، صحبتی در میان است؟ (به زودی عکس هایی را از این فاجعه منتشر خواهم نمود.)



سدها تا همین اواخر پروژه هایی پول ساز برای شرکت های کوچک و بزرگی بودند که سودهایی کلان به جیب زدند اما این سودآوری لجام گسیخته به قیمت نابودی بسیاری از منابع بدون جایگزین کشور رقم خورد. مدتی است که این شرکت ها به دلیل تغییر سیاست های آبی کشور، به پروژه های انتقال آب روی آورده اند تا روند نابودی زیست بوم و منابع کشور را سرعت ببخشند!

نادانی را حدی نیست، گذر زمان بسیار پرده ها را کنار خواهد زد و اشتباهات ما را نمایان خواهد نمود. آن روز دیگر پشیمانی را سودی نیست!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۵ ، ۰۲:۲۸
رسول حاجی باقری

متخلفان جرایم زیست محیطی به 68 سال زندان محکوم شدند. بنا به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس و برابر حکم شعبه 101 دادگاه کیفری در شهرستان استهبان، 14 نفر از متهمین پرونده محیط بانی خانه کت که دو سال قبل در زمان اجرای احکام قضایی در برابر ماموران دولت تمرد کردند به 68 سال حبس محکوم شدند.

حمزه ولوی افزود: این افراد در برابر حکم خلع ید، قلع و قمع اشجار، ساخت و ساز در اراضی ملی به اقدامات خرابکارانه از جمله تخریب و آتش زدن وسایل و اموال عمومی دست زدند.

وی گفت: بنا به اعلام مرجع صادر کننده رای، در اجرای ماده 134 قانون، اشد مجازات در مورد کلیه متهمان اجرا می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۵۲
رسول حاجی باقری