دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

۱۷ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

جنگلانه ای بی نظیر در استهبان!

طرح جنگل یاری مشارکتی برای دومین سال در استهبان برگزار گردید. در دومین سال اجرای "جنگلانه" شاهد حضور چشمگیر مردم در سرتاسر ایران زمین بودیم. 230 سازمان غیر دولتی در 31 استان کشور به کمک جنگل ها و مراتع شتافتند. در مقایسه با اولین اجرای برنامه کشوری در سال قبل که 85 انجمن با 2100 شرکت کننده در سراسر کشور، 161 هکتار از اراضی کشور را احیاء نمودند، امسال حمایت و همراهی مسئولان و مردم چند برابر و خیره کننده بود. اهداف این طرح ملی 5 ساله، تازه نگه داشتن عرصه های جنگلی و مرتعی کشور، شناخت و حمایت از گونه های گیاهی در معرض خطر (بومی) و آشنایی با روش کاشت آن ها، معرفی جایگاه واقعی و نقش مردم به ویژه جوامع محلی در احیاء، نگهداری و حفاظت از تنوع زیستی، حرکت به سمت معیشت جایگزین و توسعه پایدار گردشگری طبیعت محور در مناطق دارای ظرفیت می باشد. در سال 1393 اجرای جنگلانه در استهبان با مشارکت بسیار خوب دانش آموزان و مردم (حدود 200 نفر شرکت کننده) همراه بود و توانست گوشه هایی از اراضی جنگلی آسیب دیده بر اثر آتش سوزی در کوه تودج را احیاء نماید. بررسی های صورت گرفته، نشان می دهد که درصد زیادی از بذرهای کاشته شده سال قبل به بار نشستند.

امسال و در روز جمعه 27 آذر ماه، استقبال بسیار فراتر از حد انتظار بود. امسال تعداد زیادی از دانش آموزان "دبستان محیط زیستی یار مهربان" و "پیش دبستانی مهربان" به همراه اولیاء خود در این برنامه شرکت کردند. (آمار کلی شرکت کنندگان: حدود 400 نفر) تعداد زیادی از مردم و کارمندان ادارات مختلف نیز با حضوری داوطلبانه به حمایت از طرح پرداختند. نکته امید بخش و قابل توجه برنامه امسال، همراهی و حضور مسئولان ادارات مختلف نه به صورت نمادین، که با مشارکت در کاشت بذر بود. حضور روسا و کارمندان ادارات و سازمان های هلال احمر، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، راه و شهرسازی، هم چنین شهردار و اعضای شورای اسلامی شهرستان استهبان با حضور خود باعث دلگرمی مجریان برنامه و هم چنین دانش آموزان بودند. همراهی مدیریت و کارکنان کارخانه سیمان استهبان نیز مثل همیشه جالب توجه بود.



منطقه ی کاشت در روزهای قبل از برنامه و در بازدیدهایی که از مناطق مختلف صورت گرفت، انتخاب گردید. با دعوت و حضور کارشناسان منابع طبیعی و حتا قرق بان منطقه کوه تودج، گردید تا منطقه ای در دستور کار قرار گیرد که بیشترین بازده را در پی داشته باشد و در عین حال حفاظت و قرق بعدی منطقه نیز امکان پذیر و راحت تر باشد. پس از بازدید و بررسی سه منطقه ی پیشنهادی، بالاخره محدوده ای انتخاب گردید که از نظر بافت خاک، تابش آفتاب، رطوبت خاک و ... گزینه مناسبی برای اجرای کار و آموزش دانش آموزان باشد. روز قبل از اجرای برنامه تعدادی از اعضاء گروه به منطقه رفتند. این افراد با شناسایی و حذف عوامل خطرآفرین منطقه، برای کودکان و دیگر شرکت کنندگان محدوده ی امنی را آماده ساختند. بذرهای مورد استفاده در این طرح، "ارژن" و " بادام کوهی" بودند که دو گونه گیاهی بومی منطقه استهبان هست.



یکی از نکات مهم برنامه این بود که با توجه به آموزش های محیط زیستی ارائه شده؛ با وجود سرمای نسبی هوا هیچ آتشی در منطقه روشن نشد، تولید زباله در حد بسیار پایین و نزدیک صفر بود، از لیوان های یکبار مصرف تجزیه شونده استفاده گردید، هیچ آسیبی به درختان و بوته های منطقه وارد نشد و ...

برای تمامی شرکت کنندگان در برنامه صبحانه تهیه گردیده بود و به تمام دانش آموزان و بچه های حاضر در برنامه کتاب "آموزش سبز" اهداء گردید و هزینه ای از شرکت کنندگان دریافت نگردید.



جا دارد از تمامی دوستان بزرگوارم که تیم اجرایی برنامه بودند، تشکر و قدردانی نمایم. خانم ها سارا سعیدی، سمیرا هاشمی، حمیده سلیمانی، سیده حمیده کشفی، آذر آور و آقایان سید علیرضا (فاضل) کشفی، مسلم علوی، مجید فرهمندی، محسن خوش نیت، صابر علیزاده، مصطفا طاهری، مجتبا طاهری، محمود زارع، امید افتخاری، علی اکبر نریمانی، حسن علیمحمدی، حسین فروزانی، احسان مخبری، محمد رضا گل سنبل و تعدادی از اعضاء انجمن عکس استهبان خانم ها زهرا اصطلاحی، هاجر مهتری و آقای مهدی تقوی

 


خلاصه گزارش مکتوب آماری از جنگلانه 1394:

افراد شرکت کننده: 390 تا 400 نفر

تعداد بذر کاشته شده: بین 25000 تا 30000 بذر

نوع بذر: بادام کوهی و ارژن

مساحت زیر کشت بذر: حدود 8 هکتار (سعی شد با کاهش مساحت بر غنای آموزشی افزوده شود.)

وسایل نقلیه: 8 دستگاه مینی بوس، 9 دستگاه پیکاپ، 36 دستگاه خودروی شخصی

مجریان طرح: دیده بان استهبان، دبستان محیط زیستی یار مهربان، پیش دبستانی مهربان، خانه هنرمندان استهبان

همراهان برنامه: فرمانداری، اداره منابع طبیعی، هلال احمر، شهرداری و شورای شهر، اداره جهاد کشاورزی، اداره حفاظت محیط زیست، اداره آموزش و پرورش، اداره راه و شهرسازی، کارخانه سیمان استهبان، نیروی انتظامی و ...

محل اجرای برنامه: کوه های تودج استهبان

تاریخ اجرا: 27 آذرماه 1394

 




۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۲۱:۳۰
رسول حاجی باقری

کارنامه مجلس نهم و نمایندگان در عرصه میراث فرهنگی

مجلسی که فقط سه طرح برای میراث فرهنگی داشت.

جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - میراث فرهنگی، نقطه قوت گردشگری ایران در دنیاست. ایران یکی از ۱۰ مقصد گردشگری پیشنهادی برای سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ است که همه آنرا از میراث فرهنگی پربارش دارد. اما موضوع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجلس چندان جدی گرفته نمی شود.

سینا قنبرپور: تنها 3 طرح پیشنهادی از سوی نمایندگان مجلس نهم در یک هزار و 295 روزی که از عمر این دوره از قانونگذاری از کشور سپری شده به حوزه «میراث فرهنگی»، «صنایع دستی» و «گردشگری» اختصاص داشته است.

این در حالی است که از 286 نماینده مجلس شورای اسلامی در این مدت تنها 49 نفر در حوزه فعالیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهارنظر کرده اند.

بررسی عملکرد خبری نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی همچنین نشان می دهد موضوع عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیشتر در قالب «فراکسیون» های شکل گرفته مورد توجه برخی از نمایندگان بوده و در «کمیسیون» های تخصصی مجلس عملا توجهی به موضوع فعالیت این سازمان نشده است.

این در حالی است که بررسی همین میزان توجه نیز نشان می دهد نمایندگان مردم در دوره نهم مجلس شورای اسلامی عموما به مسئله «میراث فرهنگی» توجهی نداشته اند و مقوله «گردشگری» و «صنایع دستی» نیز به جهت نقش آفرینی در اقتصاد و اشتغال مدنظر آنها قرار گرفته است.

این بررسی همچنین نشان می دهد روسای دو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی به عنوان روسای کمیسیون های اصلی مربوط به فعالیت این سازمان هیچ اظهارنظر و عملکرد یا به عبارت دیگر هیچ توجهی به موضوع «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» نداشته اند تا آنجا که هیچ طرحی را در این زمینه امضا نکرده اند.

کدام خبرها معیار اندازه گیری شد؟

خبرگزاری خانه ملت ارگان رسمی مجلس شورای اسلامی در فاصله 7 خرداد1391 تا 23 آذرماه 1394 که 1هزار و 295 روز بوده است 83هزار و 868 عنوان خبری منتشر کرده است.

با جستجوی واژه «گردشگری» با 519 عنوان خبری مواجه می شوید و با جستجوی واژه «میراث فرهنگی» تنها 263 عنوان خبری پیش رویتان قرارمی گیرد.

بررسی این تعداد خبر نشان می دهد عموما اظهارنظرها و اخبار منتشره که برخی صرفا به گزارش تصویری حضور رییس مجلس در یک مراسم مرتبط بوده مربوط به فعالیت برخی نمایندگان در قالب فراکسیون های شکل گرفته در مجلس نهم بوده است.

بررسی این اخبار نشان می دهد «فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری» بیشترین فعالیت خبری را برای تعدادی از نمایندگان منجر شده است. پس از آن نام «فراکسیون تاریخ و گردشگری» که بیشتر کارکردش با اخبار مربوط به رییس آن ، «جواد هروی» دیده شده به گوش می خورد.

علاوه بر آنکه در اواخر دوره دولت دهم بخشی از اخبار متوجه اعتراض نمایندگان مجلس نهم به فعالیت جریان انحرافی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است و برگزاری سمینارهایی که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 توسط این سازمان رنگ و بوی انتخاباتی داشته تنها در دو یا سه مورد می توان اعتراض نمایندگان به در خطر بودن میراث فرهنگی را ملموس یافت. نمونه آن تقاضای 85 نماینده برای برگزاری جلسه ویژه با رییس جمهور پیرامون وضعیت میراث فرهنگی در اصفهان و تخریب خانه پورنواب از جمله آنهاست.

چه اتفاقاتی در حوزه میراث فرهنگی افتاد؟

نگاهی به عمر کاری مجلس نهم نشان می دهد اعضای کمیسیون اجتماعی و فرهنگی بسیار بیشتر از آنکه به مسائل مربوط به میرث فرهنگی توجه کنند به مسائل سیاسی در این زمینه توجه داشته اند. تذکر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری درباره ملیت برخی گردشگران از جمله آنهاست.

طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و صنایع دستی عمدتا نگاه سیاسی به این حوزه دارد تا موضوع کاری و تخصصی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری.

موضوع 

زمان

واکنش مجلس 

انتصاب محمدعلی نجفی به ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری 

مهرماه 1392

اعتراض برخی نمایندگان نسبت به انتصاب فردی که رای اعتماد از مجلس نگرفته 

اظهارنظر محمدعلی نجفی درباره قلیان که منجر به تذکر کتبی نمایندگان شد.

 

تذکر به رییس جمهور + واکنش کمیسیون فرهنگی

بازگرداندن برخی اشیا تاریخی به ایران 

 

قدردانی نمایندگان

تغییر در میدان امیرچخماق یزد

دیماه 1393

-

محجوب: اولویت بازسازی منزل جلال و سیمین نسبت به کاخ شازده های قجری

5اسفند1393

-

خطرتخریب کاخ ثابت پاسال

 

اظهارنظر برخی نمایندگان

فروش خانه بوشهری ها در تهران 

تیرماه 1394

-

کدام نمایندگان؟ کدام خبرها؟

بررسی اخبار با جستجوی واژه «میراث فرهنگی» و «گردشگری» در 1هزار و 295 روز عمر مجلس نهم تا کنون نشان می دهد 15 نماینده از 286 نماینده در این حوزه اظهارنظر بیشتری داشته اند. این 15 تن نیز به واسطه عضویت در فراکسیون های «میراث فرهنگی و گردشگری» و «تاریخ و گردشگری» در اخبار جای گرفته اند.

در جدول زیر صرفا از نظر فراوانی در اظهارنظر بیشترین حضور نمایندگان آورده شده است؛

ردیف 

نام نماینده 

فراکسیون 

تعداد اخبار 

1

ابوذر ندیمی

سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری 

24

2

جبار کوچکی نژاد

رییس / عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری

24

3

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری

20

4

جواد هروی 

رییس فراکسیون تاریخ و گردشگری 

15

5

مهرداد بائوج لاهوتی

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری 

12

6

نصرالله پژمان فر

نایب رییس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری

11

7

عابد فتاحی 

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری 

7

8

محمد دامادی 

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری 

5

تنها 3 طرح برای سه حوزه بزرگ

نگاهی به کارنامه نمایندگان 2 کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی نشان می دهد تنها 3 طرح پیرامون موضوع فعالیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجلس نهم مطرح شده است.

یکی از این 3 طرح ، «طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی» بوده که بیشتر متاثر از ناتوانی نمایندگان در مواجهه با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت نهم و دهم بوده است.

بلافاصله پس از ارائه طرح اداره قوانین مجلس شورای اسلامی به 111 امضا کننده طرح یادآوری کرده که از قلم انداختن «صنایع دستی» را در عنوان طرح پیشنهادی خود اصلاح کنند.

دیگر طرح ارائه شده که امضای 9 عضو از 13 عضو کمیسیون فرهنگی و 3 عضو از 18 عضو کمیسیون اجتماعی را داراست «طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی - تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان آنها» است که بیشتر با هدف رونق بخشیدن به ساخت و ساز تدوین شده است.

همچنین «طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی» دیگر طرح است که 6 عضو از 13 عضو کمیسیون فرهنگی پیشنهاد آن را امضا کرده اند. در ادامه در دو جدول زیر می توانید تعداد طرح های امضا شده نمایندگان دوره نهم در فاصله 1هزار و 295 روز یادشده را از ذهن بگذرانید و ببینید کدام نمایندگان به 3 طرح مربوط به میراث فرهنگی هم توجه داشته اند.

کمیسیون اجتماعی

نام نماینده 

حوزه انتخابیه

تعداد طرح امضا شده 

طرح مرتبط با میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری

عبدالرضا عزیزی

شیروان 

89

-

ناصر کاشانی

زاهدان

59

-

فاطمه آلیا

تهران ری و شمیرانان

43

-

عمران علی محمدی 

ایلام 

21

-

عباس قائید رحمت

ازنا و درود 

62

طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری 

شهروز افخمی 

ملکان 

74

* طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری

*طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان آنها

مجتبی رحماندوست 

تهران 

73

طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری

محمداسماعیل سعیدی

تبریز آذرشهر و اسکو

79

* طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری

**طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان آنها

ضرغام صادقی 

شیراز

97

طرح حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی 

حسین طلا 

تهران 

62 

-

ایرج عبدی

خرم آباد

49

طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری

محسن علیمردانی

زنجان 

69

طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری

مهدی عیسی زاده 

تکاب شاهین دژ

38

طرح حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی

علیرضا محجوب 

تهران 

124

-

حمیدرضا مشهدی عباسی

تهران 

34

-

عبدالرضا مصری

کرمانشاه 

52

-

حسین مظفر

تهران 

54

-

سیدمحمدمهدی پورفاطمی

دشتی 

24

-

کمیسیون فرهنگی

نام نماینده 

حوزه انتخابیه

تعداد طرح های امضا شده 

طرح های مرتبط با میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری 

احمد سالک کاشانی

اصفهان

52

-

مرتضی آقاتهرانی

تهران 

44

*طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان آنها

بیژه نوباوه 

54

تهران 

**طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان آنها

* طرح حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی

سیدعلی طاهری

66

آق قلا

* طرح حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی

**طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان آنها

*** طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری 

سیدمرتضی حسینی 

آبیک 

50

* طرح حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی

**طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان آنها

 

لاله افتخاری 

تهران 

57

* طرح حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی

**طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان آنها

 

رضا آشتیانی عراقی

قم 

50 

*طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان آنها

 

جمشید جعفرپور 

خنج لارستان

19

*طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان آنها

 

سیدرمضان شجاعی کیاسری

ساری

70

طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و صنایع دستی 

موسی غضنفرآبادی

بم 

80

-

علی مطهری 

تهران 

48

* طرح حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی

**طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان آنها

*** طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری

نصرالله پژمان فر

مشهد و کلات

59

*طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان آنها

** طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری

مفیدکیایی نژاد

ساوجبلاق طالقان

48

* طرح حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۷:۵۰
رسول حاجی باقری

جنگلانه را دریابید!

سال گذشته (1393) برنامه جنگلانه در 14 استان و با حضور 85 انجمن برگزار گردید و امسال (1394) در روز جمعه 27 آذر ماه، 230 انجمن در 31 استان کشور این برنامه را بر پا خواهند نمود.

از قافله ی "جنگلانه" عقب نمانید!


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۴ ، ۲۲:۵۵
رسول حاجی باقری


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۴ ، ۰۱:۱۰
رسول حاجی باقری

نگاهی به عملکرد زیست‌محیطی مجلس نهم، مصوبه‌هایی که نمک به زخم محیط زیست پاشیدند. 

جامعه > محیط زیست - بررسی عملکرد نمایندگان دوره نهم مجلس در حوزه محیط زیست نشان می دهد این تصمیمات گاه به ضرر محیط زیست و گاه قدمی برای بهبود آن بوده است.

طهورا شهبازی: فرصت نمایندگان  رو به اتمام است. شمارش معکوس بهارستان نشینان نهمین دوره مجلس شروع شده. نمایندگان مجلس نهم که عملکردشان از اواخر دولت قبل به اوایل دولت فعلی گره خورده  در این ۴سال لایحه هایی به تصویب رساندند گاه مثبت گاه منفی.

بررسی عملکرد این نمایندگان در حوزه های مختلف نتایج متفاوتی دارد؛ محیط زیست یکی از حوزه هاست  که از جهات مختلف تحت تاثیر تصمیمات بهارستان نشینان قرار گرفته. نماینده های دور نهم مجلس طی ۴سال فعالیت خود در حوزه محیط زیست در کل ۱۶ لایحه به تصویب رساندند که ۶ مصوبه زخم محیط زیست را درمان و ۱۰ مصوبه نمک به زخم محیط زیست پاشیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تعاملات مجلس با محیط زیست اما به مصوبه ها ختم نشد و در مواردی انتقادات طیف خاصی از نمایندگان از ریاست سازمان محیط زیست گلوی محیط زیست ایران را فشار می داد.

طرح هایی مانند تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست، ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری، حذف بودجه گردو غبار (با وجود فشار به معصومه ابتکار برای مقابله با ریزگردها) و جمع آوری امضا برای احداث جاده در جنگل ابر از جمله طرح های ناکام مجلس برای تصویب بود.

از طرف دیگر در حال حاضر لایحه های ضروری برای بهبود وضعیت حال حاضر محیط زیست همچنان در حال رفت و آمد در مجلس است. لایحه های هوای پاک، لایحه ارزیابی زیست‌محیطی، لایحه خاک و لایحه حفاظت از تالاب و دریاچه‌های ایران در حالی دستور کار مجلس قرار دارد که در این رابطه ابتکار روز گذشته گفت:«امیدواریم مجلس قبل از ورود به بحث بودجه به آن رسیدگی کند.»

جدول های زیر عملکرد نمایندگان مجلس نهم در حوزه محیط زیست را نشان می دهد؛

جدول شماره یک؛ مصوباتی که نتیجه‌ای علیه محیط زیست داشتند

ردیف

نام طرح

تاثیرات  بر محیط زیست

1

لایحه قانون جامع منابع طبیعی

برای متجاوزانی که تا سال65 عرصه‌های منابع طبیعی را اشغال کرده و اکنون در تصرف دارند سند مالکیت صادر خواهد شد ضمن آنکه برای فرصت‌طلبان و سودجویانی که طی سال‌های 65 تا 89‌ عرصه‌های منابع طبیعی را به‌صورت غیرقانونی متصرف شده‌اند سند اجاره 99‌ساله صادر می‌شود. بدیهی است که چنین ماده‌ای نه‌تنها باعث صیانت و حفاظت نمی‌شود بلکه روحیه واگذاری زمین و تجاوز به عرصه‌های طبیعی را تشویق می‌کند.

2

جرم زدایی و قضازدایی

افزایش جرایم و تشدید تخلفات محیط زیستی و در نهایت باعث پیشروی بحران‌های کنونی و بروز معضل‌های جدید در این حیطه می شود . در موضوع های شکار و صید، نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی و ده‌ها قانون دیگر مجازات حبس و جزای نقدی اگرچه به صورت ناکافی اما دیده شده است.

3

لغو محدودیت استقرار صنایع

 

هر کس می‌تواند در خارج از حریم شهرها و روستاها و در هر نقطه‌ای که دلش خواست گلخانه،‌ دامداری،‌ مرغداری، ‌مزارع پرورش ماهی و سایر واحدهای تولیدی ‌کشاورزی و صنعتی و معدنی راه بیندازد.
این مجوز زمینه تخریب وسیع منابع طبیعی، جنگل ها و زمین های کشاورزی را فراهم می‌کند که بسیاری از کارشناسان را نگران کرده است. در نهایت بازگذاشتن دست زمین خواران برای تصرف زمین های روستایی. همچنین باعث راه یافتن فاضلاب های صنعتی و معدنی در زیست گاه های انسانی و حساس می شود.

4

تغییر قانون مجازات قاچاق اسلحه

زمینه را برای افرادی که سلاح غیرمجاز شکاری دارند، فراهم کرد تا مجوز قانونی بگیرند. با تصویب این قانون، بازار سلاح قاچاق داغ شد و همه دنبال سلاح قاچاق ارزان قیمت بودند. با این مصوبه آمار قابل توجهی بر حجم سلاح شکاری افزوده شد.

5

کاهش ۳۵درصدی اعتبارات سازمان

کاهش اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست ضربه ای بزرگ به بدنه این سازمان وارد آورده و دست سازمان را برای پیشبرد عملیات های بزرگ و جلوگیری از تخریب های گسترده محیط زیست بسته است.

6

سدسازی با رویکرد بهره برداری از منابع آب کشور

ایستا بودن آب، کمبود آب سفره های زیر زمینی، آبخیز داری، خشک شدن قنات ها و آب بندان ها؛ ساختن سدهای متعدد همچنین تشدید کننده چشمه های ریزگردها است.

7

حذف بودجه ۶۰میلیاردی مقابله با ریزگردها که در آخر به تصویب رسید

افزایش ریزگردها و عدم اعتبارات کافی برای مقابله با زمینه های ایجاد گردو غبار

8

بهره برداری از معادن در مناطق حفاظت شده که توسط علی لاریجانی ملغی اعلام شد

از بین رفتن حیات‌وحش موجود در درون مناطق چهارگانه محیط زیست و عدم امنیت جانی و روانی آنها، از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده

9

فروش پارک پردیسان

واگذاری پارک پردیسان به شهرداری و از بین رفتن طبیعت وسیع آن که زیستگاه جانوران زیادی نیز هست.

10

انحلال شورای عالی محیط زیست

نابودی دریاچه پریشان، خشک شدن دریاچه ارومیه، از سرگرفته شدن احداث کنارگذر تالاب انزلی، عبور جاده از جنگل ابر و جنگل ارسباران، احداث جاده در جنگل گلستان، خشک شدن زاینده رود و بی آبی کارون، برنامه فروش آشوراده و احداث پتروشیمی در گلستان و گیلان تنها نمونه هایی از تاثیر لغو این شورا بر محیط زیست بوده.

جدول شماره دو؛ مصوبات زیست محیطی

ردیف

نام طرح

تاثیرات  بر محیط زیست

۱

الحاق دولت به پروتکل کنوانسیون پیشگیری از آلودگی های دریایی ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد آلاینده

در این پروتکل، تمام شناورهایی که در دریاها و آب های دولت های عضو، تردد می کنند موظف به جلوگیری از تخلیه پسماند خود در آب های منطقه هستند. این پروتکل نقش موثری در پیگیری و پیشگیری از آلودگی های ناشی از شناورها خواهد داشت.

۲

پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی های ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی

۵۰ درصد آلودگی های سواحل و آب های زیرزمینی، منشاء خشکی دارد و از این رو تصویب این پروتکل نقش بسزایی در ایجاد تعامل برای جلوگیری از آلودگی با منشاء خشکی و آثار بسیار مخرب آن بر اکوسیستم خزر که ناشی از فعالیت های صنعتی و رهاسازی پساب های شهری، کشاورزی، صنعتی و نفتی است، خواهد داشت.

۳

موافقت نامه همکاری در مورد آب و هوا شناسی دریای خزر

باتوجه به اهمیت کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر (کنوانسیون تهران) به عنوان یکی از ساز و کارهای توسعه همکاری های منطقه ای بین طرفها شناخته شده است.
با تأکید بر ضرورت ایجاد و توسعه سامانه منطقه ای برای دستیابی به اطلاعات آب و هواشناسی در دریای خزر و تبادل آن به منظور تسهیل در حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در منطقه

۴

کنوانسیون میناماتا در مورد کنترل آلودگی ناشی از جیوه

به دلیل اثرگذاری بسیار مخرب آلودگی های جیوه بر سلامت اکوسیستم و محیط زیست، این لایحه به تصویب مجلس رسید. جیوه از طریق دستگاه تنفسی جذب شده و به معده و روده آسیب می رساند. همچنین وجود آن در هوا خطرناک است.

۵

لایحه توسعه انرژی های تجدید پذیر

گامی مؤثر در افزایش مصرف این نوع انرژی ها و حفاظت از محیط زیست شهری است. ‏ کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از تغییرات اقلیمی. کاهش وابستگی به نفت، حفظ محیط زیست و در نهایت منجر به توسعه پایدار می شود.

۶

اصلاح کنوانسیون بازل در خصوص کنترل انتقال برون مرزی مواد زائد و زیان بخش و دفع آن ها

طبق این لایحه، از انتقال مواد زائد از کشوری به کشور دیگر جلوگیری و از انتشار آلودگی پیشگیری می شود


لینک خبر


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۴ ، ۰۰:۲۳
رسول حاجی باقری

فروچاله هایی که در حال گسترش هستند!

مناطق کارستیک به مناطقی اطلاق می گردد که از سنگ های انحلال پذیر تشکیل یافته است. اشکال ناشی از انحلال سنگ ها در سطح قابل مشاهده و در زیر زمین نیز مجاری و حفره های ناشی از انحلال با انجام حفاری های اکتشافی یافت می شود. با وجود حفره ها و مجاری در چنین توده سنگ هایی ، امکان تجمع آب و تشکیل لایه های آبدار در آن ها بسیار محتمل است. این فضاهای زیر زمینی در صورتی که به سطح زمین نزدیک باشند و سازه ای بر روی آنها ساخته شود، ممکن است به علت عدم تحمل بار وارده سقف شان شکسته شده و زمین دچار فرو نشینی شود. نتیجه ی این فرونشینی، ایجاد فروچاله ها یا سینگ هول SINK HOLE است که اغلب در امتداد گسل ها شکل می گیرند. در زمین هایی که ممکن است بر اثر زلزله دچار ناپایداری های ژئوتکنیکی نظیر روانگرایی، نشست زیاد، زمین لغزش و یا سنگ ریزش گردد و یا زمین متشکل از خاک رس حساس باشد، بررسی امکان ساخت بنا و شایط لازم برای آن، با استفاده از مطالعات ویژه توصیه می گردد. ولی برای احداث ساختمان ها با اهمیت خیلی زیاد، مطالعات ویژه الزامی می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۰۱:۱۳
رسول حاجی باقری

در دو سالگی جنگلانه، همه عاشقانه دعوتید!


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۴ ، ۲۰:۵۰
رسول حاجی باقری
به کجا میرویم؟


نخستین چیزی که برای بقای نسل ما انسان ها ضروری به نظر می‌رسد، محیطی سالم و بی‌خطر برای زندگی است. در طول تاریخ، انسا ن ها همیشه به واسطه ی حس آینده نگری خود، مکان هایی را برای زندگی برگزیده اند که با کم ترین خطرات مواجه باشند. کوهپایه ها، دشت‌ها، سواحل دریاها و حاشیه رودخانه‌ها از جمله این مکان ها به شمار می‌روند. بیشتر تمدن های بشری مانند میان رودان، جیرفت، مصر، یونان و ... نیز در همین مکان های امن تشکیل شده اند. در تمام دوران عمر انسان ها، با توجه به وابستگی های غیر قابل اجتناب بشر به محیط پیرامون و علیرغم استفاده های فراوان بشر از طبیعت، همواره نوعی توازن بین انسان و طبیعت برقرار بوده است. به تعبیری می توان گفت که ارتباط انسان با محیط اطراف، رابطه ای دو سویه بوده است. اما با توسعه شهرنشینی و پیدایش فن آوری های نو، متاسفانه این رابطه روز به روز به سمت یک طرفه شدن پیش رفته است و بشر تنها به فکر دستیابی به منافع خود، آن هم با شدت و رویه ای کنترل نشده، بوده است. انسانی که خود را اشرف آفریده های پروردگار می نامد و روزگاری دوستی واقعی برای محیط زیست بود، هم اکنون به بزرگترین تهدید و دشمن برای محیط زیست تبدیل شده است. قطع بی‌رویه درختان و نابودی جنگل ها، آلودگی آب‌ها، فرسایش خاک، خشکاندن تالاب ها و رودخانه ها، آلوده کردن زمین با کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات و .... همه و همه نشان از یک جدال و رویارویی ابلهانه دارد. فرجام این نبرد نابرابر همواره پیروزی طبیعت است و گریزی هم از آن نیست. وقوع سیل ها، ریزگزدها، سونامی ها، طوفان های نابودگر و ... پاسخی از سوی طبیعت است. «ما تنها یک زمین داریم» یک شعار فانتزی یا مناسبتی نیست. ما واقعا یک خانه داریم و آن هم زمین است. شاید تاب و تحمل زمین رو به پایان است، زوال زمین، زوال ماست.

کشور ما شاید کامل ترین قوانین را در حوزه محیط زیست دارا باشد اما چرا این قوانین در برابر ساز و کارهای عمرانی و اقتصادی، بسیار ناکارآمد دیده می شوند؟! تعداد دام های کشور پنج برابر توان مراتع ماست. بسیاری از دشت های کشور با تراز منفی آب مواجهند و با این روند امکان نابودی همیشگی مخازن زیر زمینی آب در این دشت ها دور از انتظار نیست. جنگل های هیرکانی (شمال) قدیمی ترین پوشش جنگلی کره زمین است و در عین حال رتبه ی ما در نابودی جنگل ها رتبه ششم جهانی ست. در نابودی حیات وحش رتبه اول جهانی را یدک می کشیم به گونه ای که در چهل سال گذشته حدود نود درصد حیات وحش خود را از بین برده ایم. ایران در بیابان زایی، فرسایش خاک و ... دارای رتبه های تک رقمی در دنیاست و این ها نشانه های خوبی نیستند. با این روند در آینده ای نه چندان دور، با ایرانی خشک و خالی از حیات فعلی مواجهیم. عربستان یا ترکمنستان شاید نمونه های خوبی برای درک این وضعیت اسفبار احتمالی باشند.

از هر منظر که به موضوع بنگریم، در تمام حوزه های دینی، علمی، اجتماعی، سیاسی و ... بر حفاظت و پیشگیری از تخریب محیط زیست تاکید شده است. از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است: «از زمین حفاظت کنید به درستی که آن مادر شماست.» جهان هستی بر پایه نظمی خاص بنیان گرفته است و تمامی آفریده ها در تعامل و تعادل با یکدیگر، بر خود و بر تمامی کائنات تاثیر گذارند. پس هر گونه تخریب و تغییر و دستکاری در این نظم خداوندی می تواند بر تمامی موجودات به ویژه انسان تاثیر گذار باشد.



دنیای امروزی ما که آن را عصر ارتباطات و فن آوری می دانیم با سرعتی غیر قابل کنترل در حال پیشروی ست. برای این پیشرفت و توسعه هزینه های زیادی پرداخته ایم و هم چنان نیز می پردازیم. متاسفانه در کشورهایی در حال توسعه همانند ایران، این هزینه ها بسیار زیاد است و اصولا محیط زیست قربانی اصلی این توسعه ی ناپایدار و نامتوازن است. صدور مجوزهای اکتشاف معادن و نفت، توسعه تاسیسات بزرگ صنعتی، جاده سازی های غیر اصولی، صدور بی رویه مجوز حفر چاه و.... همگی به قیمت نابودی محیط زیست تمام می شود. عدم پایبندی به آمایش سرزمین و برنامه ریزی های کلان، بدون توجه به توسعه پایدار، نتایجی وحشتناک در پی دارد. استانی کم آب مانند فارس برای رسیدن به مقام اول تولید گندم، تبدیل به دومین استان از نظر تراز منفی آب می شود، دریاچه ها و تالاب های بسیاری را از دست می دهد، سالانه صدها و هزارها هکتار بر وسعت بیابان های خود می افزاید که باعث ایجاد ریزگردهای نابودگر شده اند و ...

در سال های گذشته مدیریت ناکارآمد کشور در حوزه محیط زیست، توانی برای کاهش سرعت نابودی طبیعت ایران نداشت و در برهه ای از زمان، حتا با اذعان به این که محیط زیست سد راه توسعه ی کشور است، شتاب این نابودی را افزایش داده بود. به نظر می رسد برای تغییر وضعیت محیط زیست آسیب دیده ایران، باید تغییراتی بنیادین را در برنامه ریزی های کلان کشور ایجاد نمود. با نگاهی به وضعیت و موقعیت کنونی محیط زیست ایران بر اساس رتبه بندی های جهانی، جدی ترین رویکرد پیش رو باید تغییر نگرش مسئولان و تصمیم گیران در رده های مختلف مدیریتی کشور باشد. تا زمانی که رئیس یک دولت محیط زیست را سد راه توسعه بداند و یا یک نماینده مجلس محیط زیست را "محیط ایست" بخواند، قطعا به نتیجه ای نخواهیم رسید. باید افرادی در سطوح مختلف مدیریتی کشور انتخاب شوند که درک و نگرشی درست و واقعی به محیط زیست داشته باشند. اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صراحتاً "فعالیت های تخریب کننده محیط زیست که غیر قابل جبران باشد را ممنوع ساخته است"، باید از خود پرسید که چرا تا به حال و تا این حد نسبت به نابودی طبیعت بی تفاوت بوده ایم؟!

نقش دولت بسیار اساسی و تاثیرگذار است. دولت باید سیستم قضایی و قوانین کشور را برای ایجاد ضمانت اجرایی مناسب در برخورد با تخریبگران محیط زیست و منابع طبیعی اصلاح کند. هم چنان که باید ارگان های نظارتی کشور را نیز تقویت نماید، لازم است که در برنامه های کلان اقتصادی و توسعه ای خود، زمینه را برای گسترش صنایع سبز همانند "گردشگری" مهیا کرده و وابستگی اقتصاد کشور را از سوخت های فسیلی به سمت فن آوری های دانش بنیان، کاهش دهد. برنامه ریزی برای تغییر الگوی زندگی در جامعه با لحاظ نمودن مولفه ای به نام محیط زیست و ایجاد یک فرهنگ باارزش بسیار کار ساز خواهد بود. برای نیل به این هدف، باید آموزش از مدارس ابتدایی تا دانشگاه ها و نیز ساخت برنامه های آموزشی مختلف در رسانه های قدرتمند تلویزیون، رادیو و ... مد نظر باشد. با این کار وزارتخانه های مختلفی درگیر این موضوع مهم خواهند شد. از طرف دیگر دولت باید با توجه به روند جهانی تخریب محیط زیست، روابط و همکاری های منطقه ای و بین المللی خود را گسترش دهد تا برای دستیابی به اهداف کلان توسعه پایدار، بتواند گام هایی استوارتر بردارد. علاوه بر این دولت موظف است و باید از نهادهای مدنی فعال در حوزه محیط زیست کشور حمایت نماید.



خوشبختانه یکی از شعارهای اصلی دولت تدبیر و امید، توجه به محیط زیست بود و تا به امروز گام هایی هر چند کوچک برداشته شده است. بی تردید انتقاداتی به بسیاری از اقدامات و کوتاهی ها وارد است، اما باید امیدوارانه منتظر تغییراتی اساسی برای احقاق مطالبات اصلی در حوزه محیط زیست بود. هنر و تاثیرگذاری سازمان های مردم نهاد کشور این جا می تواند نمودار گردد. مثال آن را در "ستاد مردمی نجات آشوراده" دیدیم. این ستاد شامل بیش از 130 تشکل زیست محیطی از سراسر کشور می باشد که با مدیریت و برنامه ریزی یکپارچه توانست سد راه برنامه ای مخرب گردد که ارزیابی زیست محیطی دقیقی در آن لحاظ نشده بود. از سویی دیگر ورود دو تن از نمایندگان سمن های محیط زیستی کشور در شورای تدوین برنامه ششم توسعه کشور، نشان از نگرش مناسب دولت به سمن ها دارد. سازمان های مردم نهاد کشور باید این فرصت تاریخی را مغتنم شمرند و قدرتمندانه برای تاثیرگذاری مناسب در این حوزه تلاش نمایند. ضلع سوم این مثلث مردم هستند که در کنار دولت و سمن ها نقش آفرینی خواهند نمود. بررسی ها نشان داده است که هر زمان افراد یک جامعه فرصتی برای ابراز نظرات و اندیشه های خود داشته باشند، ایده ها و ابداعات فکری زیبایی می آفرینند و مسئولیت پذیر تر از گذشته خواهند بود. این بدان معناست که با ایجاد فرصت هایی مناسب می توان افراد جامعه را در این حوزه وارد نمود و از توان، تخصص، ایده ها، پیشنهادات و راهکارهای آن ها در جهت بهبود وضعیت نابسامان محیط زیست بهره برد.

امید است که هر سه ضلع این مثلث، قدر این فرصت بدانند و نقش خود را به بهترین وجه ممکن ایفا کنند.


مرگ بر هیچ کس                         درود بر زندگی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۴ ، ۲۳:۵۸
رسول حاجی باقری

تصاویری از جنگلانه 1393







۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۴ ، ۱۹:۱۳
رسول حاجی باقری

پاییز در گذار


(باغ جوزا استهبان)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۴ ، ۲۰:۳۱
رسول حاجی باقری