دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

گزارش شهردار استهبان در مورد تخریب خانه سرهنگ

پنجشنبه, ۵ فروردين ۱۴۰۰، ۰۹:۰۵ ب.ظ

 

در پی تخریب خانه تاریخی داوودی معروف به «خانه سرهنگ» در استهبان، انجمن ها و دوستداران میراث فرهنگی با اطلاع رسانی موضوع و پیگیری آن از طریق مطلعین و مسئولین شهرستان، خواستار بررسی دقیق و شفافیت این اقدام ضدفرهنگی شدند. هم چنین مسئولان شهرستان، استان و حتی کشور پیگیر دلیل تخریب این خانه ارزشمند بودند. در همین راستا برای پاسخگویی به مطالبات به حق جامعه و افکار عمومی؛ پرس و جو و پیگیری­ هایی از شهرداری و میراث­ فرهنگی گردید. در اولین اقدام جلسه مشترکی بین این دو نهاد برگزار شد و ضمن بررسی چرایی تخریب این بنا، تصمیماتی نیز اتخاذ گردید.

گزارش این جلسه توسط مهندس تاج پیکر، شهردار استهبان ارائه گردید که می توانید آن را در ادامه بخوانید:

 

«با سلام و احترام

با توجه با حادثه آتش سوزی مورخ 2/1/1400 که منجر به تخریب خانه تاریخی سرهنگ گردید توضیحات زیر به اطلاع می­ رساند:

مطابق با گزارش مسول محترم آتش ­نشانی جناب مهندس خیرده و بعد از اعلام حادثه، آتش ­نشانان با دو خودرو بنز و وانت ظرف مدت سه دقیقه به محل حادثه رسیده و بلافاصله به کمک ماسک اکسیژن دو نفر از آنها وارد محل آتش­ سوزی که در طبقه دوم خانه بوده، می ­شوند و به کمک حدود ۷۰۰۰ هزار لیتر آب اقدام به سرد کردن آتش می ­نمایند. متاسفانه با توجه شعله ­ور شدن آتش در تیرهای چوبی سقف، آتش مهار نمی­ گردد و دو نفر از آتش ­نشانان با توجه به سقوط سقف یکی از اتاق ­ها و احتمال خطر جانی، اقدام به خروج از ساختمان می­ کنند تا ادامه کار اطفاء از محوطه بیرونی انجام گیرد. آن­ها مجدد از بیرون اقدام به آبفشانی می­ نمایند که متاسفانه با توجه به گسترش آتش و احتمال سرایت آن به سه مغازه ضلع شمالی و نیز حسینه و مسجدی که سقف آن­ها کلا شیروانی با شاسی چوبی بوده، با واحد موتوری تماس گرفته و مجبور به تخریب ساختمان می­ گردند. در نهایت با اعزام دو خودروی سنگین دیگر آتش ­نشانی و استفاده از حدود ۵۰ هزار لیتر آب، آتش مهار می ­گردد.

در جلسه مشترک مورخ پنجشنبه پنجم فروردین ­ماه بین واحدهای مختلف شهرداری و رئیس محترم اداره میراث فرهنگی و با موضوع تخریب خانه تاریخی سرهنگ، نتایج زیر حاصل گردید:

 ۱-مطابق بررسی ­های انجام شده کارشناسان آتش ­نشانی، این حادثه کاملا عمدی بوده و به احتمال زیاد با پاشیدن بنزین به درها، دیوارها و سقف اتاق ­ها انجام گرفته است. مقرر گردید رئیس محترم اداره میراث فرهنگی از طریق واحد حقوقی اداره کل در استان، موضوع را پیگیری نموده و اقدامات لازم (شکایت) را انجام دهند.

۲- طی نامه­ ای به واحد شهرسازیِ شهرداری، مقرر گردید از ارائه هر گونه خدمات شهری (نوسازی-پروانه-نقل و انتقال پاسخ به استعلام و...) به مالکین این پلاک تا تعیین تکلیف و اعلام نتیجه پیگیری حقوقی خودداری شود.

۳-واحد حقوقی شهرداری مکلف گردید گزارش لازم را به دادستان محترم ارائه نماید.

۴-مقرر گردید به کمک دفتر بازآفرینی بافت تاریخی شهرداری و اداره میراث فرهنگی شهرستان، سایر خانه­ ها و بناهای تاریخی ثبت نشده شناسایی گردیده و طی جلساتی با مالکان آن­ها اخطار لازم داده شود.

۴-مقرر گردید لیست این اماکن در اختیار مسول بحران شهرداری و آتش نشانی نیز قرار گیرد.

۵-مقرر گردید تا یک نسخه از نقشه بافت تاریخی به اداره آتش­ نشانی ارائه شود تا در صورت بروز هر گونه حادثه در این محدوده، با مسول دفتر بازآفرینی بافت تاریخی شهرداری تماس گرفته و هماهنگی ­های لازم انجام شود.

۶-مقرر گردید اداره میراث فرهنگی ضمن شناسایی اماکن تاریخی شهر و ارائه لیست آنها به شهرداری به کمک دفتر بازآفرینی بافت تاریخی، اقدام به تهیه شناسنامه فنی و ارزیابی وضعیت بحرانی ملک نماید تا در صورت لزوم اقدامات اولیه برای رفع خطر یا بحران احتمالی انجام پذیرد.

۷-مقرر گردید با توجه به کوچک بودن برخی معابر در محدوده بافت تاریخی و عدم امکان ارائه خدمات به وسیله ماشین آلات خدماتی آتش ­نشانی، شهرداری با هماهنگی اداره آبفا اقدام به نصب چند شیر هیدرانت در محلات قدیمی نماید.

8-در نهایت مقرر شد جلسات مداومی با این موضوع و با همکاری ادارات مرتبط و گروه ­های مردمی و انجمن­ ها در جهت هماهنگی بیشتر در طول سال برگزار گردد.

 

در پایان ضمن اظهار تاسف از حادثه رخ داده و تشکر از تمام دوستداران میراث فرهنگی که پیگیر موضوع بوده و هستند، امیدواریم که در آینده دیگر شاهد این گونه رخدادهای ویرانگر نباشیم.

                                    حسن تاج پیکر، شهردار استهبان»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۰۵
رسول حاجی باقری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی