دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

در ابتدا باید به تعاریف نگاهی بیندازیم. "رسانه" وسیله ای برای نقل و انتقال اطلاعات، ایده ها و افکار افراد یا جامعه است که به خودی خود رسالت مهمی را بر عهده دارد. رسانه ها می توانند کارکردهای متفاوتی داشته باشند؛ مثل نظارت، آموزش، فرهنگ سازی، آگاهی بخشی، سرگرمی و ... که این، اهمیت و ضرورت آن را می رساند. "سمن" یا سازمان مردم نهاد نیز یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که هیچ گونه وابستگی به حاکمیت ندارد، مستقلا و بر اساس اهدافی مشخص و در راستای قوانین کشور فعالیت می کند. رسانه ها و سمن ها مسیری مشخص برای رسیدن به اهداف شان برای خود ترسیم کرده اند و رابط بین جامعه و دولت ها هستند. کاش به این سوال بپردازیم که آیا هرکدام از این ها می توانند بر دیگری تاثیر داشته باشند یا نه؟ این تاثیر به چه میزان است؟

می دانیم که سمن ها نقشی واسطه ای بین مردم و حاکمیت دارند، به این معنی که با ایجاد یک حلقه اتصال بین اقشار مختلف جامعه و مسئولین در رده های مختلف مدیریتی، می توانند خواسته ها و نیازها، ضعف ها و کمبودها و مشکلات پیدا و پنهان جامعه را شناسایی کرده و به درون بدنه مدیریت کشور انتقال دهند. سمن ها ارتباط جامعه و حاکمیت را از طریق رسانه ها تقویت می کنند. نتایج و بازخورد هایی که از پی این تعامل حاصل می شود، منجر به تغییر رفتار، پیشرفت، حفاظت، پیشگیری و ... در جامعه می گردد. نقش رسانه ها در این جا مشهود است، انعکاس مشکلات جامعه و سپس بازتاب نتایج عملکردهایی که برای رفع آن مشکلات انجام شده است. رسانه های جمعی با انعکاس فعالیت ها و آموزش های عام المنفعه ی سمنها (سازمان های غیر دولتی)، می توانند حسی امید بخش را برای سمن ها و مردم ایجاد کنند. اطلاع رسانی می تواند منجر به انتقال تجارب ارزنده بین سازمان های غیر دولتی شود. تجربه های موفق و فعالیت های شاخص و تاثیرگذار یک سمن، هزینه های انجام آن را در سمنی دیگر کاهش خواهد داد. رسانه ها با تشریح عملکردهای موفق سمن ها علاوه بر فرهنگ سازی، به گونه ای نقش یک رسانه آموزشی را ایفا خواهند کرد. سمن ها در مسیر تقویت زیر ساخت های فکری و ذهنی جامعه در حوزه های مختلف، پتانسیل و ظرفیت بالایی دارند و زمانی که رسانه ها در کنار آن ها قرار بگیرند و همسو شوند، بازخوردهای اثربخش فعالیت، بسیار زودتر حاصل خواهد شد. هم چنین رسانه ابزاری قدرتمند و مفید برای کمک به ایجاد یک شبکه ی تخصصی و تاثیرگذار بین سمن هاست. ایجاد شبکه های استانی و کشوری در حوزه های مختلف، مرهون همیاری رسانه های گوناگون است. با همسو شدن و هم افزایی سمن های عضو یک شبکه، اهداف والاتر و مهم تری دنبال خواهد شد.

شاید نقادی یکی از وجوه مشترک رسانه و سمن باشد. سازمانهای غیر دولتی زبانی گویا و جسور برای بیان دردهای جامعه هستند. بررسی، پیگیری و ارائه راهکار برای برطرف کردن یک مشکل و ضعف، ناچارا سمنها را در مسیرهایی قرار می دهد که مورد بی مهری طرف مقابل قرار می گیرند. (اشخاص حقیقی یا حقوقی) این جا رسالت و نقش رسانه ها نمود پیدا می کند، رسانه ها همانند یاوری دلسوز و متعهد در کنار سمن قرار گرفته و با اطلاع رسانی، واقعیت یک ضعف یا تخلف یا کوتاهی را نشان می دهند. بنابراین همگرایی رسانه ها و سازمان های مردم نهاد عملا مانعی برای گریز از قانون و نیز کاهش تخلفات خواهند شد و در راستای تامین امنیت روانی و سلامت جامعه نقش بسزایی را بر عهده خواهند داشت.

یکی از ویژگی های مهم سمنها، الزام و تعهد به کار گروهیست. انجام فعالیت ها در سمن ها به صورت مشارکتی و گروهی، ضرورتی غیر قابل انکار است. اعضاء یک سمن یاد می گیرند که چگونه در کنار هم و علیرغم وجود اختلاف نظرهای اساسی، یک فعالیت را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانند. رسانه ها با تهیه یک یادداشت و گزارش از فعالیت های گروهی سمن ها و انتقال آن به بطن جامعه، می توانند "حس مشارکت و کار گروهی" را به جامعه منتقل نمایند. چیزی که امروزه در جامعه ایرانی کمتر دیده می شود و نیاز به تقویت دارد، یادگیری کار گروهی و مشارکت جمعی است. با نهادینه کردن این رفتار، حس مسئولیت پذیری اجتماعی در بین مردم و جامعه گسترش خواهد یافت و بنیان اجتماعی کشور تقویت می یابد.

این نکته مهم را نباید فراموش کنیم که در بین شاخصه های توسعه یافتگی جوامع، هم سمن ها و هم رسانه ها نقشی اساسی دارند. به هر میزان که تعامل این دو مولفه ی توسعه یافتگی بیشتر و پررنگ تر باشد، تاثیرات مثبت این ارتباط در جامعه نمایان تر دیده می شود. پس بهتر آن است که هم رسانه ها و هم سمن ها در مسیری گام بردارند که موجبات تقویت یکدیگر را فراهم نمایند و از طرفی مسیر نیل به اهداف خود را هموارتر سازند.


*ویژه نامه روزنامه شهروند به مناسبت نمایشگاه مطبوعات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۵ ، ۲۳:۱۷
رسول حاجی باقری

(تجمع مردم بعد از نماز جمعه، عکس از عصر مردم استهبان)

"تعارضات آبی" به گفتاری دیگر "جنگ آب" خوانده می شود. این کشمکش ها در فارس وارد مرحله ی جدیدی شده است. پس از غارت آب های غرب استهبان و انتقال آن به شهرستان همجوار که همراه با اعتراضات مردمی و تجمعاتی همراه بود حالا و در پی صحبت های نماینده داراب در مجلس شورای اسلامی درباره منطقه رودبال استهبان و ادعای مالکیت این منطقه، تنش هایی محسوس در شهرستان استهبان ایجاد شده است. عامل این ادعا وجود "سد رودبال استهبان" و رودخانه رودبال است. این ادعاهای ناصواب چند سالی است که شروع شده است و هدف آن دستیابی به سرچشمه های رودخانه رودبال است. این در حالی است که اسناد موجود نشان می دهد این منطقه همواره در محدوده شهرستان استهبان قرار داشته است و سرزمینی جداناپذیر از این استهبان است. مهم ترین این واکنش ها تشکیل "کمپین مردمی رودبال استهبان" است. امروز جمعه 21 آبان ماه و در پایان تجمع و اعتراضات مردمی که پس از نماز جمعه اتفاق داد، بیانیه ای توسط پویش مردمی رودبال استهبان منتشر شد که در ادامه می آید:


وزیر محترم کشور جناب آقای رحمانی فضلی

سلام علیکم

احترامابه استحضارمیرساند اخیرا فعالیتهائی ازسوی نماینده و برخی مسئولین شهرستان داراب درجهت جداسازی منطقه رودبال از استهبان و الحاق آن به داراب صورت گرفته که موجبات بروز نگرانی جدی و برانگیختن احساسات مردمی و مسئولین شهرستان قرآنی استهبان و بخش ایج و منطقه رودبال را فراهم نموده است. از آنجا که می بایست ثبات و آرامش در هر منطقه ای برقرار باشد مواردی دراین زمینه به سمع و نظر جنابعالی بعنوان مسئول برقراری این ثبات و آرامش میرساند:

-استهبان به طور قطع نمی تواند خروج مناطق سرمایه ای خود را با نظاره گری صرف شاهد باشد. یادآوری انتقال آب به شهرستان همجوار، عدم حمایت از صنایع، خشک شدن بختگان و عدم دسترسی به حقابه قانونی آن، و هر بار مشاهده ی نجابت و خویشتن داری مردم استهبان باعث آن شده که هرکسی در پی منافع شخصی خودش، بخشی از استهبان را مثل گوشت قربانی به دندان بکشد و با خیال راحت از اینکه این مردم صبورند و اتفاقی نخواهد افتاد خاک و سرمایه ی استهبان را به عنوان کالای مصرفی با هم تقسیم کنند.

-ما مردم شهید پرور استهبان، دوشادوش نماینده ی محترم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی خواهیم ماند و اجازه نخواهیم داد به سرزمین و مرزهای قرآنی و تاریخی استهبان  خدشه ای وارد گردد.

-همصدا با نماینده ی محترم ولی فقیه و امام جمعه ی محبوب استهبان: از نماینده محترم داراب و زرین دشت خواهش می کنیم باعث اختلاف بین دو شهرستان نشوند. و با صدای بلند اعلام می داریم ما به مسکوت ماندن هم راضی نیستیم، جلوی این حرف ها برای همیشه باید گرفته شود.

-همان گونه که فرماندار عزیزمان و مقام عالی دولت تدبیر و امید در شهرستان فرمودند: رودبال را جزء لاینفک استهبان می دانیم و به هیچ عنوان از حق و حقوقمان کوتاه نخواهیم آمد.

-به جناب انصارى نماینده محترم مردم داراب متذکر می شویم که پیگیرى این امر با توجه به وضعیت جغرافیایى و آمایش منطقه بن بست خواهد بود، از این رو شایسته است نماینده محترم داراب در ماه هاى نخستین فعالیت خود در خانه ملت با نگرش ملى و حتا منافع برون استانى پیگیر امور باشد. تفکیک رودبال از دیار استهبان نه تعریف کارشناسى داشته و نه با ساز و کار وحدت و معاشرت دو شهرستان سازگار خواهد بود. اگر نماینده محترم مردم داراب در تبلیغات انتخاباتى خود این وعده را به مردم داده بدون تردید وعده نانوشته شده اى ست که امیدى به جامه عمل پوشیدن آن نخواهد بود!

-توقع ما از دولت تدبیر و امید این است که صدای امام جمعه، فرماندار و از همه مهمتر مردم فهیم شهرستان استهبان را بشنوند و رجاء واثق داریم که مدبرانه ترین و امیدوارکننده ترین  تصمیم در این خصوص که همانا بسته شدن پرونده ی این جداسازی برای همیشه خواهد بود، در این دولت اتخاذ خواهد شد.  

-از مقامات نظامی و امنیتی و قضایی درخواست عاجل داریم تا با هنجارشکنان و اغتشاشگرانی که موجب نا امنی و بی ثباتی در منطقه ی رودبال گشته اند، هر چه زودتر برخورد قانونی صورت پذیرد تا بیش از این شاهد توهین به مسئولین نظام جمهوری اسلامی و مردم نجیب آن منطقه نباشیم و خدای نکرده صبر انقلابیمان لبریز نشود.

"پویش مردمی رودبال استهبان"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۵ ، ۱۵:۳۴
رسول حاجی باقری

امروز و در ادامه حفاظت از تخریب خانه ی فیروزه، دو نفر از خریداران غیربومیِ متعلقات این خانه شامل درب ورودی، سنگ نگاره ها و کتیبه ورودی، پنجره ها و ... بازداشت شدند. ادامه فعالیت و ساخت و ساز در این خانه متوقف شد و یکی از مالکین خانه که اقدام به این کار کرده بود، احضار گردید. مقرر شد تا تمام تغییرات توسط مالک به حالت اولیه بازگردد. درب خانه که به جایی دیگر منتقل شده بود، برای حفاظت به میراث فرهنگی منتقل شد تا در اولین فرصت در جای اصلی خودش نصب شود.


(بازداشت دو نفر از غارتگران میراث فرهنگی)


(انتقال درب قدیمی خانه فیروزه به اداره میراث فرهنگی)


امروز و پس از خبری شدن تخریب این خانه، یکی از وراث خانه فیروزه (معینی) تماس گرفت و از پیگیری های انجام شده برای حفاظت از این خانه اعلام رضایت کرد. وی از عدم اطلاع بقیه وراث از تخریب صورت گرفته در این خانه گفت و این که اقدامات تخریبی انجام شده به دلیل عدم آگاهی یکی از وراث بوده است. ایشان ابراز کردند که وراث قصد شکایت از مسببان و اغفالگران این اقدام تخریبگرانه را دارند. در ادامه صحبت انجام شده پیشنهاداتی برای حفظ این بنای ارزشمند به ایشان ارائه گردید که پس از بررسی و قطعیت اعلام خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۵ ، ۲۲:۱۶
رسول حاجی باقری

تخریب میراث فرهنگی و تاریخی یک جامعه به معنی از بین رفتن هویت یک جامعه است.


تصاویر زیر مزبوط به یکی از خانه های تاریخی استهبان است که امروز 17 آبان ماه 95 تخریب شد. عناصر و مولفه های بافت های تاریخی را یکی یکی نابود می کنند و تا چندی دیگر چیزی به عنوان "بافت تاریخی" وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان جزئی از هویت اجتماعی شهر در نظر گرفت، حفاظت کرد و در برنامه ریزی های توسعه ای شهر لحاظ نمود. خانه های تاریخی، حمام ها، مساجد، بازار و ... به نوعی اجزاء یک بافت تاریخی هستند که تفکر و اندیشه، تحرک و زندگی و حقایقی پیدا و پنهان در آن ها جریان دارد و یک سیستم نظام مندِ متاثر از اقلیم، فرهنگ، مذهب، تاریخ، سیاست و ... تعریف می شود.
آیا مسئولان به فکر بافت های تاریخی استهبان هستند؟

آیا اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استهبان برنامه ای برای حفظ بافت های تاریخی استهبان دارد؟
آیا شهرداری در مواجهه با تخریب خانه های تاریخی، از اداره میراث فرهنگی استعلام می گیرد؟
چه تعداد بناهای تاریخی با عنوان "بافت فرسوده" وام کم بهره دریافت کردند و تخریب شدند؟
خانه عنایت، خانه نعیمی، حمام کوچه شاه، حمام فخر، کاروانسرا و ... چرا تخریب شدند؟

تصاویر را ببینید و به حافظه تان بسپارید!




امروز عصر تمام سنگ نگاره ها، سردر، کتیبه، در و پنجره و ... این خانه نابود شد!


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۵ ، ۲۳:۰۸
رسول حاجی باقری

پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی در نامه‌ای به رییس‌جمهور خواهان شد:

دکتر مهدی حجت را به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بگمارید.


پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی انتصاب دکتر مهدی حجت را به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از رییس‌جمهور خواهان شد. پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، که در هنگام انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط شماری از فعالان قدیمی عرصه‌های میراث فرهنگی و محیط‌زیست شکل گرفت، در نامه‌ای به رییس‌جمهور خواهانِ حضورِ شخصیت‌هایی کارشناس و آشنا به میراث فرهنگی بر مسند سازمانِ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شد. در آغازِ این نامه، که برای 42 نماینده‌ی حامی پویش یادشده رونوشت شده، آمده است «از آن‌جایی که همواره شعار این دولت احترام به رای مردم بوده، پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، که برآمده از فعالان این دو حوزه است، با توجه به وضعیت اسفناکی که میراث فرهنگی و صنایع دستی و در پیِ آن گردشگری کشور با آن روبه‌روست، خواهانِ آن است که فردی کارشناس و با تجربه‌ای برآمده از ساختارِ تخصصیِ چنین نهادی را به ریاستِ «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» کشور بگمارید.»

متن کامل نامه‌ی دبیران 17 شاخه‌ی «پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی» به رییس‌جمهور به شرح زیر است:


ریاست محترم جمهور

جناب آقای دکتر حسن روحانی

از آن‌جایی که همواره شعار این دولت احترام به رای مردم بوده، «پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی» که برآمده از فعالان این دو حوزه است، با توجه به وضعیت اسفناکی که میراث فرهنگی و صنایع دستی و در پیِ آن گردشگری کشور با آن روبه‌روست، خواهانِ آن است که فردی کارشناس و با تجربه‌ای برآمده از ساختارِ تخصصیِ چنین نهادی را به ریاستِ «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» کشور بگمارید؛ امری که در انتصابِ نخست‌تان بر این سازمان، شاید به خاطر شیوه‌ی برخورد مجلس پیشین با وزیرانِ پیشنهادی شما، نادیده گرفته شده بود. میراث فرهنگی سنگ بنای گردشگری پایدار است و دستاوردِ تفکری جز این، تنها به رونقی موقت در امر گردشگری‌ می‌انجامد که با بازگشت صلح به منطقه و نابود شدن میراث فرهنگیِ باقی‌مانده و رهاشده‌ی کنونی، این رونق ناپایدار هم‌چون حبابی گذرا بر سطح دریای توسعه‌ی کشورمان خواهد ترکید و پس از چندی آنچه از این کشور کهن برای فرزندان‌مان به جای خواهیم گذارد ویرانه‌ای است فاقد نشانه‌های بزرگیِ تاریخی که هیچ جذابیتی برای همان اندک گردشگرانِ فرهنگی هم، که با وجود برخی دشواری‌ها راهیِ ایران می‌شوند، نخواهد داشت.

ما به عنوانِ نمایندگان بخشی از جامعه‌ی مدنی، که پیش از این همواره حامی شما بوده‌ایم، خواهانِ حضورِ شخصیت‌هایی کارشناس و آشنا به میراث فرهنگی بر مسند این سازمانِ تخصصی هستیم. بر این پایه، دکتر مهدی حجت را که دغدغه‌ای جز حفظ آثار گرانقدر تاریخی‌مان برای نسل‌های آینده ندارد برای تصدی این مقام پیشنهاد می‌دهیم تا در سایه‌ی بهبود وضعیت میراث فرهنگی‌مان بتوانیم برنامه‌ای اصولی و نه شعاری برای توسعه‌ی گردشگری پایدار بریزیم.


با احترام 

دبیر شاخه‌ی آذربایجان شرقیِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ احمد رحمانی

دبیر شاخه‌ی آذربایجان غربیِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ امین سلمانیان

دبیر شاخه‌ی اردبیلِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ الیار عاصمی‌زاده

دبیر شاخه‌ی اصفهانِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ احمد صرامی

دبیر شاخه‌ی ایلامِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ مهدی نظری

دبیر شاخه‌ی تهرانِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ رضا نیکپور

دبیر شاخه‌ی خوزستانِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ مجتبی گهستونی

دبیر شاخه‌ی سمنانِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ ژینوس طاهریا

دبیر شاخه‌ی فارسِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ رسول حاجی‌باقری

دبیر شاخه‌ی قزوینِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ افشین صفی‌پور

دبیر شاخه‌ی کهگیلویه و بویراحمدِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ صادق دوپیکر

دبیر شاخه‌ی گلستانِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ اسماعیل پهلوان

دبیر شاخه‌ی گیلانِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ رامین محمدیان

دبیر شاخه‌ی لرستانِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ بابک الوندیان

دبیر شاخه‌ی مازندرانِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ محمد عظیمی

دبیر شاخه‌ی هرمزگانِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ ناصر بوهندی

دبیر شاخه‌ی همدانِ پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ـ حسین زندی


رونوشت به:

1. نماینده‌ی محترم مردمِ تبریز ـ اسکو ـ آذرشهر در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان

2. نماینده‌ی محترم مردمِ تبریز ـ اسکو ـ آذرشهر در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، سرکار خانم دکتر زهرا ساعی

3. نماینده‌ی محترم مردمِ ارومیه در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای سیدهادی بهادری

4. نماینده‌ی محترم مردمِ گرمی در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای میرحمایت میرزاده

5. نماینده‌ی محترم مردمِ اردبیل در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر محمد فیضی

6. نماینده‌ی محترم مردمِ اصفهان در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، سرکار خانم ناهید تاج‌الدین

7. نماینده‌ی محترم مردمِ اصفهان در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر حیدرعلی عابدی

8. نماینده‌ی محترم مردمِ ایلام در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای جلال میرزایی

9. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر محمدرضا عارف

10. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر سیدفرید موسوی

11. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر علی مطهری

12. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، سرکار خانم سهیلا جلودارزاده

13. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر علی نوبخت حقیقی

14. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، سرکار خانم پروانه مافی

15. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر غلامرضا حیدری

16. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای الیاس حضرتی

17. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر محمدعلی وکیلی

18. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، سرکار خانم سیده فاطمه حسینی

19. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر مصطفی کواکبیان

20. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، سرکار خانم فریده اولادقباد

21. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای داود محمدی

22. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر محمود صادقی

23. نماینده‌ی محترم مردمِ سمنان در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر احمد همتی

24. نماینده‌ی محترم مردمِ شیراز در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای علی ‌اکبری

25. نماینده‌ی محترم مردمِ قزوین در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، سرکار خانم سیدحمیده زرآبادی

26. نماینده‌ی محترم مردمِ کنگاور در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای حسن سلیمانی

27. نماینده‌ی محترم مردمِ بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای غلام‌محمد زارعی

28. نماینده‌ی محترم مردمِ گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر غلامرضا تاج‌گردون

29. نماینده‌ی محترم مردمِ گرگان در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای نورمحمد تربتی‌نژاد

30. نماینده‌ی محترم مردمِ لنگرود در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای مهرداد بائوج لاهوتی

31. نماینده‌ی محترم مردمِ رشت در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر محمدصادق حسنی

32. نماینده‌ی محترم مردمِ رودبار در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر منوچهر جمالی

33. نماینده‌ی محترم مردمِ بابل در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر علی نجفی

34. نماینده‌ی محترم مردمِ نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر علی اسماعیلی

35. نماینده‌ی محترم مردمِ بابل در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای حسین نیازآذری

36. نماینده‌ی محترم مردمِ ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای مهندس محمد دامادی

37. نماینده‌ی محترم مردمِ ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای مهندس علی‌اصغر یوسف‌نژاد 

38. نماینده‌ی محترم مردمِ تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای مهندس شمس‌الله شریعت‌نژاد

39. نماینده‌ی محترم مردمِ چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر علی کاظمی

40. نماینده‌ی محترم مردمِ زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر علی وقف‌چی

41. نماینده‌ی محترم مردمِ کرمانشاه ـ اورامانات در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر شهاب نادری

42. نماینده‌ی محترم مردمِ تهران در مجلس شورای اسلامی و حامی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، جناب آقای دکتر پروانه سلحشوری


http://yon.ir/gvDz

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۲۳:۱۸
رسول حاجی باقری