دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

انتقال آب از سدی که آب ندارد!

جمعه, ۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۲۸ ق.ظ

((سد رودبال در 45 کیلومتری جنوب شرقی استهبان و بر روی رودخانه رودبال از توابع همین شهرستان احداث گردیده است. این سد از نوع خاکی، سنگریزه‌ای با هسته رسی است و ۸۳ متر ارتفاع دارد. حجم سد رودبال ۸۲ میلیون متر مکعب است. طول تاج این سد ۴۸۵ متر است و قابلیت تنظیم ۱۰۴ میلیون متر مکعب آب را در سال دارد.

 سطح حوزه تا محل سد ۹۱۰ کیلومتر مربع

بارندگی میانگین حوزه (سالیانه) ۳۶۵ میلیمتر در سال

سطح مخزن در تراز حداکثر (۴/۱۳۸۰ متر) ۲۷/۳ کیلومتر مربع

حجم مخزن در تراز حداکثر (۴/۱۳۸۰متر) ۹۵ میلیون متر مکعب

تنظیم و کنترل جریان های نابهنگام و سیلاب های مهم رودخانه رودبال توسط احداث سد مخزنی رودبال و جلوگیری از آب های هرزرونده حوزه و افزایش پتانسیل منابع آب سطحی قابل استحصال دشت داراب از طریق تامین میانگین حدود ۱۰۴ میلیون متر مکعب در سال آب از سد و تقویت و غنی سازی سفره آب زیر زمینی دشت

زیر پوشش قرار دادن حدود ۵۳۰۰ هکتار خالص از اراضی قسمتهای شمالی، میانی و جنوبی دشت داراب که درشر ایط کنونی به علت کمبود آب به صورت اراضی آبی (با آبیاری ناقص و با کیفیت نامناسب) و اراضی دیم و آیش و اراضی بایر قرار دارند. جهت گسترش اراضی آبی و توسعه باغات به همراه اشاعه و ترویج آبیاری تحت فشار از نظر صرفه جویی در مصرف آب

بهبود وضعیت زیست محیطی و تغییر کلیماتولوژی منطقه توسط تبخیر از سطح دریاچه به وسعت ۲۷۰ هکتار وپرورش گیاهان و آبزیان و ایجاد محیط تفریحی

تامین قسمتی از آب شرب شهرستانهای منطقه اجرای طرح

تامین قسمتی از آب صنایع پتروشیمی منطقه اجرای طرح

تولید انرژی برق آبی

با اجرای این طرح، سالانه پنج میلیون مترمکعب آب شرب (معادل 230 لیتر بر ثانیه)، سه میلیون مترمکعب آب صنعت (معادل 95 لیتر بر ثانیه) و در مجموع هشت میلیون مترمکعب آب موردنیاز شهر فسا در بخش‌های یادشده تامین می‌شود.

همچنین این طرح، نیاز آب شهر استهبان را در بخش شرب به میزان یک میلیون مترمکعب در سال (معادل 40 لیتر بر ثانیه) و در بخش صنعت چهار میلیون متر مکعب در سال (معادل 127 لیتر بر ثانیه) و در مجموع پنج میلیون مترمکعب را تامین می‌کند.

هزینه سرمایه‌گذاری اولیه طرح با درنظر گرفتن هزینه‌های استملاک زمین، خسارت مسیر و هزینه خرید انشعاب برق، حدود 1400 میلیارد ریال است.))


(بستر خشک و بی آب پشت سد رودبال!)

تا این جای مطلب از سایت های اینترنتی استخراج شده است اما:

-با چشم پوشی از این که بیشتر پروژه های انتقال آب بین حوضه ای غیر اصولی و نادرست است، با توجه به این که سد رودبال قرار است آب های سطحی آن حوزه را کنترل نماید، با علم به این که میزان بارش ها کاهش داشته است و احتمالا آبی نیست تا سد را لبریز کند، آیا تخصیص این میزان بودجه برای پروژه ای که در خوش بینانه ترین حالت سرانجامی زیانبار خواهد داشت، منطقی است؟ (تنش های اجتماعی، نابودی سفره های آب و ...)



-با توجه به این که دشت های کشور یکی پس از دیگری به مرحله بحران رسیده و می رسند، آیا عاقلانه هست که آب منطقه رودبال به جایی بسیار دورتر منتقل شود؟ در حالی که همین آب (اگر باشد!) می تواند در طرح های آبخیزداری منطقه مصرف شود و دشت های مجاور را هم تغذیه نماید. (سد سیوند را ببینیم، چه میزان از اهداف تعیین شده آن محقق شده است؟!)

-آیا مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی طرح انتقال آب انجام شده است؟!

-آیا میزان خسارت هایی که به منابع طبیعی و محیط زیست منطقه زده شده است، برآورد شده است؟

-آیا در مورد خسارت های وحشتناکی که تا به امروز به جنگل ها و مراتع منطقه وارد شده است، صحبتی در میان است؟ (به زودی عکس هایی را از این فاجعه منتشر خواهم نمود.)



سدها تا همین اواخر پروژه هایی پول ساز برای شرکت های کوچک و بزرگی بودند که سودهایی کلان به جیب زدند اما این سودآوری لجام گسیخته به قیمت نابودی بسیاری از منابع بدون جایگزین کشور رقم خورد. مدتی است که این شرکت ها به دلیل تغییر سیاست های آبی کشور، به پروژه های انتقال آب روی آورده اند تا روند نابودی زیست بوم و منابع کشور را سرعت ببخشند!

نادانی را حدی نیست، گذر زمان بسیار پرده ها را کنار خواهد زد و اشتباهات ما را نمایان خواهد نمود. آن روز دیگر پشیمانی را سودی نیست!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۵
رسول حاجی باقری

سد روبال در استهبان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی