دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

۱۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۴۰
رسول حاجی باقری

برگزاری همایش شعرای شهرستان های حاشیه بختگان با موضوع دریاچه بختگان، به عنوان اولین برنامه مشترک بین شهرستان های حاشیه بختگان می باشد که با حضور شعرای پنج شهرستان در دهه ی اول شهریور ماه 95 به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان استهبان برگزار خواهد شد. این همایش با هدف جلب نظر مسئولین کشور برای حفاظت و احیاء دریاچه بختگان، نجات منطقه از خشکسالی های پیاپی و مستمر، اشاعه و ترویج فرهنگ زیست محیطی در جامعه و کشف استعدادهای برتر در این حوزه در دو بخش "بختگان" و آزاد برگزار می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۳۰
رسول حاجی باقری

پرندگان شکاری در راس هرم غذایی قرار دارند و با کنترل جمعیت خزندگان، جوندگان و حتا برخی سگ سانان، نقش مهمی در پایداری اکوسیستم دارند. پرندگان شکاری ایران از جمله ی گونه های حمایت شده و در لیست سرخ (Red list)  اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) هستند. زنده گیری و قاچاق این گونه های ارزشمند به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، نسل آن ها را در معرض انقراض قرار داده استبه استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، برای هر شخصی که مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه نماید، علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده که به مدت ۳ سال می باشد، جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال در نظر گرفته شده است. هم چنین علاوه بر مجازات فوق طبق لیست جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک از پرندگان شکاری شاهین، بالابان، بحری، طرلان و لاچین، معادل ۶۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.


(جاسازی وحشتناک پرنده برای قاچاق!)


(دوختن بی رحمانه ی پلک پرنده برای تقلای کمتر در زمان انتقال!)


(پلک های دوخته شده!)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۱۰
رسول حاجی باقری


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۰۴
رسول حاجی باقری
هر سال روز 17 ژوئن مصادف با 27 مرداد روز جهانی بیابان زدایی در نظر گرفته شده است. صندوق بن المللی توسعه کشاورزی (IFAD) سازمان ملل متحد پیشتاز امر بیابان زدایی می باشد. این صندوق فعالیت بیابان زدایی را از قاره آفریقا شروع نمود. پیشروی بیابان ها،‌ فروسائی زمین در نواحی خشک،‌ نیمه خشک و مناطق نیمه مرطوب را دربرمی گیرد و عوامل دخیل در پیدایش آن در وهله اول فعالیت های انسانی و تغییرات آب و هوا می باشد. پیشروی بیابان ها به مفهوم توسعه بیابان های از پیش موجود نیست. این فرآیند در حقیقت به این دلیل رخ می دهد که اکوسیستم های نواحی خشک که بیش از یک سوم کره زمین را در بر می گیرند شدیداً‌ در معرض استفاده بیش از حد و عدم بهره برداری صحیح از زمین قرار دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۰۰:۱۹
رسول حاجی باقری

این ضوابط به استناد ماده 12 قانون و ماده 23 آئین نامه اجرایی مدیریت پسماندها و به منظور کاهش اثرات مخرب زیست محیطی فعالیت ها، مکان ها و تاسیسات مرتبط با پردازش و دفع پسماندهای عادی ازجمله کلیه اماکن دفن و بازیافت تهیه گردیده است.


(عکس تزئینی است.)

ماده 1 : تعاریف و اصطلاحات به کار رفته دراین ضوابط، همان تعاریف مندرج در قانون و آئین نامه اجرایی مدیریت پسماندها می باشد.

ماده 2: در انتخاب محل دفع پسماندهای عادی، باید کلیه معیارهای زیست محیطی، زمین شناسی، هیدرولوژی، هیدروژئولوژی، توپوگرافی، فیزیوگرافی، اقلیمی، خاکشناسی، مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان، حریم خطوط انتقال مواد نفتی، آب و نیرو، راه های دسترسی، مناطق جمعیتی و سایر معیارهای مندرج در این ضوابط در نظر گرفته شوند.

ماده 3: محل های دفع نباید در مسیر و حریم رودخانه های فصلی و دائمی، مسیل ها و آبراهه های منتهی به رودخانه ها واقع شوند.

ماده 4: محل های دفع بایستی خارج از محدوده سیلاب با دوره بازگشت سیل 100 ساله واقع گردد.

ماده 5: انتخاب محل های دفع در مناطقی مانند تالاب ها، باتلاق ها، مرداب ها، دریاچه ها و برکه ها و موارد مشابه ممنوع است.

تبصره: محل دفن باید حداقل یک کیلومتر از مناطق یاد شده فاصله داشته باشد.

ماده 6: محل دفع باید حداقل یک کیلومتر از آب های جاری فاصله داشته باشد.

ماده 7: محل دفع باید حداقل یک کیلومتر از سواحل شمالی و جنوبی کشور فاصله داشته باشند.

ماده 8: محل دفع نباید روی آبخوان هایی که منبع تامین آب منطقه است، انتخاب شود.

تبصره : محل های دفع نباید در فاصله کمتر از 400 متر از هر گونه چاه آب و یا در بالا دست چاه های آب شرب قرار داشته باشد.

ماده 9: محل های دفع نباید در مناطقی که به عنوان تغذیه آب های زیر زمینی محسوب می شود، واقع شود.

ماده 10 : محل دفع نباید در منطقه ای انتخاب شود که در آن، سطح آب زیرزمینی در 10 سال گذشته، در عمق کمتر از 5 متر بوده است.

تبصره : در طراحی مهندسی محل دفع، گود برداری به گونه ای صورت پذیرد که پایین ترین بخش محل دفن، با سطح آب های زیرزمینی دراز مدت منطقه حداقل 2 متر فاصله داشته باشد.

ماده 11 : محل دفع باید حداقل یک کیلومتر از سازه های هیدرولیکی فاصله داشته باشند.

ماده 12 : محل دفع نباید در شاخه های اصلی خشک یا آبی منتهی به سدها انتخاب شود.

ماده 13 : محل دفع نباید در مناطقی با احتمال بروز بهمن، سیل، رانش زمین، مناطق ناپایدار و سایر حوادث غیر مترقبه طبیعی واقع شوند.

ماده 14 : احداث مراکز دفن در دره ها و مناطقی با سنگ بستر درشت دانه و متخلخل، مخروطه افکنه،دارای پی سنگ آهکی و دولومیتی کارستی، سنگهای انحلال پذیر و گنبدهای نمکی ممنوع است.

ماده 15 : مکان دفن نباید در مسیر و حریم گسل های فعال شناخته شده و گسل های پنهان قرار داشته باشد.

ماده 16 : محل دفع باید 200 متر از محدوده های قابل پیش بینی برای خطرات زمین لرزه فاصله داشته باشد.

ماده 17 : مساحت منطقه انتخابی به عنوان محل دفن باید به اندازه ای باشد که بر اساس برآورد کمی تولید پسماند، دوره دفن حداقل 10 سال را پوشش دهد.

ماده 18 : احداث محل های دفع بر روی ذخایر معدنی ممنوع است.

ماده 19 : از نظر بادهای غالب، محل دفع نباید در بالا دست مناطق جمعیتی واقع شوند.

ماده 20 : محل دفع نباید در داخل مناطق حفاظتی تحت پوشش سازمان قرار داشته باشد.

تبصره : محل دفع باید حداقل یک کیلومتر از مناطق فوق فاصله داشته باشد.

ماده 21 : از نظر زیبایی شناختی، به گونه ای عمل شود که محل دفن از مناطق جمعیتی، راه ها، تفریح گاه ها و مانند آنها چشم انداز نداشته باشند.

ماده 22 : محل دفع باید از حریم فرودگاه های بین المللی و محلی به ترتیب 8 و 3 کیلومتر فاصله داشته باشد.

ماده 23 : برای دسترسی آسان به محل دفع پسماندها، جاده دسترسی با شرایط زیر در نظر گرفته شود:

 الف) عرض جاده دسترسی در شهرها حداقل 6 متر و در روستاها حداقل 4/5 متر باشد.

ب)حداقل ترافیک را داشته باشد.

ج) در تمام شرایط آب و هوایی فصول سال قابل استفاده باشد.

ماده 24 : فاصله جاده دسترسی تا منطقه مسکونی باید به گونه ای باشد که فعالیت های حاصل از رفت و آمد و عملیات دفع برای منطقه آلودگی صوتی ایجاد نکند.

ماده 25 : زمین های شامل مکان های باستانی و تاریخی که در فهرست آثار تاریخی-ملی قرار دارند، نباید به عنوان محل دفع انتخاب شوند و حداقل فاصله محل های دفع با مراکز تاریخی و باستانی باید 3 کیلومتر باشند.

ماده 26 : مراکز دفع باید از جاده اصلی، بزرگراه ها و آزادراه ها، حداقل 300 متر فاصله داشته باشند.

ماده 27 : محل دفع باید حداقل 1 کیلومتر با مناطق موجود یا توسعه آتی مسکونی، بیمارستانی، آموزشی، زیارتی، تجارتی و صنعتی فاصله داشته باشد.

تبصره : در محدوده حداقل 500 متری از مرز محل دفع پسماندها نباید هیچ گونه توسعه مسکونی صورت گیرد.

ماده 28 : محل های دفع باید حداقل 500 متر از خطوط انتقال نیرو، نفت و گاز فاصله داشته باشند.

ماده 29 : دفن پسماندهای ویژه، بیمارستانی و تخلیه انواع فاضلاب در محل دفن پسماندهای عادی ممنوع است.

ماده 30 : مدیریت های اجرایی پسماند حداقل 2 سال مانده به پایان زمان بسته شدن محلهای دفن موجود، با رعایت ضوابط زیست محیطی، نسبت به انتخاب و معرفی مکان جدید در قالب طرح جامع مدیریت پسماند با تایید کارگروه استانی و نظارت عالیه وزارت کشور و نیز ارائه طرح تعطیلی و بازگردانی به سازمان اقدام نمایند.

ماده 31 : سوزاندن پسماندها در فضای آزاد، در محل های دفع ممنوع است.

ماده 32 : با توجه به محدودیت های مکانی، زمین شناسی، توپوگرافی و اقلیمی در استان های شمالی کشور، کارگروه استانی مدیریت پسماند می تواند ضوابط محلی ماده های 6، 7، 10 و تبصره ماده های 5 و 8  را تعیین و جهت تصویب به شورای عالی حفاظت محیط زیست ارسال نماید.

ماده 33 : بسته شدن محل دفن باید ظرف مدت یکسال پس از توقف عملیات دفن انجام شود و پایش محل دفن باید به مدت 15 سال بعد از تعطیلی آن انجام گردد.

ماده 34 : نظارت بر حسن اجرای این ضوابط بر عهده سازمان است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۰۰:۴۴
رسول حاجی باقری

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۵۶
رسول حاجی باقری

بی تردید همه خواندیم یا شنیدیم که بر اساس مصوبه ی شورای حفاظت آب شهرستان استهبان در تاریخ ۱۱ مرداد ۹۵، "هر گونه حمل و انتقال آب از تاریخ ۱۶ مردادماه ۹۵، چه با تانکر و چه با خط لوله ممنوع است."



- "ستاره ی خُنک" در اواسط مرداد هر سال پدیدار می شود و از آن پس هوا رو به خُنکا می رود. گرمای زیاد تیر و مرداد، باعث رسیدن میوه انجیر می شود و اصطلاحا "انجیرا دونه میزنه!" در این زمان آبیاری این درختان خود به خود رو به کاهش می رود و طبیعتا چاه های مجاز و غیر مجاز نفسی می کشند اما نفس زمین هم چنان شماره دار است!

- اواسط مرداد به بعد مردم روانه ی انجیرستان های خود شده و ساکن می شوند. برای سکونت چند ده روزه، ابزار و وسایل لازم را به باغ و ملک خود می برند و یک منزل موقت برپا می کنند و مهیای برداشت انجیر می شوند. آب نیز به عنوان ضروری ترین ماده حیاتی مردم، به وسیله تانکرهای حمل آب، آب انبارهایشان را پُر می کند. این که تاریخ ممنوعیت آبیاری دقیقا با تاریخ کاهش آبیاری توسط خود مردم مطابقت دارد، جای سئوال است! از طرفی مردم برای پر کردن آب انبارهایشان به آب احتیاج دارند و بیشتر آبی که این روزها به باغ های انجیر حمل می شود، آب برای شرب و شستشو هست و تانکرها این بار باید بتوانند آب انبارها را پُر کنند.


چرا علیرغم وجود بحران آب و پیگیری و درخواست های انجام شده توسط بسیاری از مردم در ماه های گذشته، هیچ اقدامی برای این ممنوعیت صورت نگرفت؟!

چرا زمانی مصوبه ی شورای حفاظت آب صادر می شود که مردم به خاطر شرایط فصلی، عملا دیگر تمایل زیادی به آبیاری باغات انجیر خود ندارند و مصرف آب در این باغات خود به خود کاهش یافته است؟!


این نوشتار کوتاه نافی زحمات هیچ کدام از مسئولان نیست و تنها یک یادآوری است برای اقدام سریع تر و در زمان مناسب تر. زمان ممنوعیت آبیاری درختان انجیر می بایست خیلی قبل تر از 16 مرداد می بود و تحسین برانگیزتر بود اگر جلسه فوق برای صدور مصوبه ای با این میزان از اهمیت، دو ماه زودتر برگزار شده بود!


ماهی را هر وقت از آب بگیری، بعضی ها می گویند "تازه هست" اما بعضی ها هم می گویند "می میرد!"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۱
رسول حاجی باقری


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۲
رسول حاجی باقری

گلوی هر رود را سد زدیم،

دریاچه مُرد!


پای هر مزرعه چاه عمیق انداختیم،

تالاب مُرد!


در دل هر کوه جاده کشیدیم،

چشمه مُرد!


جنگ آب راه انداختیم

در شهر و دِه،

زمین رنگ خون گرفت!


ما همان فرزندانیم

که مادر می کُشیم!


مهدی آیینی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۰۴
رسول حاجی باقری