دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

کشته شدن یک پلنگ در استهبان

دوشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷ ق.ظ

پلنگ، ابهت و غرور

هشتم آذر ماه است. دو سال پیش در همین تاریخ بود که لاشه پلنگی را در استهبان، حوالی فلکه انجیر یافتند. بدن سالم و بدون آسیب پلنگ، احتمالا حکایت گر مرگی با طعمه سمی بود. پلنگی بسیار زیبا و تنومند که نمایانگر یکی از شگفت انگیزترین گونه های جانوری کره زمین بود. آن گونه که شاهدان عینی می گفتند، صدای ناله جانور بیچاره بیش از یک شبانه روز در همان محدوده شنیده می شده و سر و صدای سگ های گله در همان حوالی، خبر از وجود یک خطر برایشان داشته است. اما علیرغم اطلاع برخی چوپانان از وجود پلنگی نیمه جان، به دلیل ترس از مکافات عمل انجام نداده، از خبررسانی به اداره حفاظت محیط زیست خودداری می کنند. به هر روی پلنگ نگون بخت می میرد و برخی علت مرگش را گرسنگی و نبود طعمه در منطقه اعلام می کنند!

پلنگ یکی از گونه هایی است که در راس هرم غذایی قرار دارد و متاسفانه زنگ خطر بقایش به صدا در آمده است. مهم ترین علت خطر انقراضش، از بین رفتن زیستگاه و هم چنین از بین رفتن طعمه های این گونه های ارزشمند است. پلنگ جزو جانورانی است که در فهرست گونه های "در مرز تهدید به انقراض" قرار گرفته است. تنوع زیستی کره زمین را دریابیم.



(عکس: سید حسن کشفی)


لینک خبر در سال 1392 را اینجا بخوانید.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی