دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

مخربان طبیعت استهبان در آسایش کاملند!

دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۸:۰۹ ب.ظ

چندین سال است که پای غریبه هایی تخریبگر به طبیعت استهبان باز شده است. این افراد هر سال در پی برداشت گیاهان دارویی و سبزی های کوهی مثل بن سرخ، بابونه، گاوزبان و ... و شکار پرندگانی مثل کبک و تیهو به کوه های استهبان، ایج و رونیز هجوم می آورند و با ریشه کنی گیاهان، شکار بی رویه و تاراج لانه ها، روند نابودی و انقراض این گونه ها را پیش می برند. این افراد این بلای غیرقابل باور را بر سر منابع گیاهی استان خود نازل کردند و نسل چندین گونه را از بین بردند. ورود این افراد به منطقه ما زمینه ساز این بلا بود که از چندین سال پیش اطلاع رسانی گردید و اخطارهایی داده شد. برخوردهایی شده است اما کافی و پیشگیرانه نبوده است. تا به امروز ادارات و ارگان های مسئول تنها به بازداشت تعدادی و ارائه یک گزارش و تکمیل فرم های بی خاصیت اکتفاء کرده اند. یکی از مهم ترین کارها، مجازات مجرمین بوده است که احتمالا با محافظه کاری و چشم پوشی صورت گرفته است. اگر این برخورد کارساز و موثر بود هر ساله بر تعداد این افراد افزوده نمی شد. همین جا از مسئولین قضایی شهرستان درخواست می شود تا برخورد جدی تر و موثرتری را با این متخلفین اتخاذ نمایند.

هر روز گزارش هایی از حضور این افراد اعلام می شود ولی کمبود نیرو در اداره منابع طبیعی و شاید نبود تجهیزات کافی، عواملی عنوان شده برای توجیه ادامه این جنایات. به نظر می رسد این گونه چالش ها نیازمند برنامه ریزی و مدیریت است نه صرفا نیروی انسانی و تجهیزات. هر چند این دو مولفه از مهم ترین ابزارهای مورد نیاز برای کار هستند. این گفته ها نافی زحمات و تلاش پرسنل زحمتکش و ایثارگر منابع طبیعی نیست و تنها نقدیست برای بهبود شرایط فعلی، چرا که وقتی کار از کار گذشت دیگر هیچ اقدامی کارساز نخواهد بود.

تا این جا نقد بود و گلایه و اما راهکار پیشنهادی:

زمان برداشت این گیاهان محدود و کوتاه است، مکان های رویشی نیز معلوم و مشخص هستند. می شود با کمک و همکاری نیروی انتظامی و بسیج در زمان برداشت این گیاهان، با برپایی خیمه هایی در ورودی مناطقی همچون کوه تودج، اشبه، دهانه باغ مراد و ... ورود و خروج افراد را کنترل نمود. این افراد معمولا به صورت گروهی به مناطق وارد می شوند و حجم تخریب بسیار بالاست. تشخیص غریبه ها نیز کار سختی نخواهد بود. احتمالا تا امروز برداشت در مناطق گرمتر مثل ایج تمام شده و آسیب هایش به جا مانده است، اما هنوز می توان آسیب مناطق تودج و اشبه را کاهش داد.

از طرفی و همان گونه که در بالا اشاره ای شد قوه قضائیه نباید از این جرائم به راحتی گذشته یا چشم پوشی نماید. منابع طبیعی جزء انفال است و یک سرمایه ملی، تخریبگرانی که در پی منافع شخصی خود این سرمایه ها را نابود می کنند باید تاوان جرم خویش را پرداخت نمایند. علیرغم زحمات و همکاری های قوه قضائیه تا به حال، انتظار برخورد جدی تر و قاطعانه تری وجود دارد تا شاهد تاثیر آن باشیم. حضور بیشتر و بیشتر این تخریبگران، دلیل کمبود اثر مجازات هاست.

فرماندار محترم شهرستان نیز تا به اکنون تلاش های زیادی برای حفاظت و مراقبت از منابع ملی و محیط زیست انجام داده اند. زین پس منتظریم تا با ایجاد هماهنگی بهتر بین ارگان ها و ادارات مرتبط و هم چنین با قدرت بیشتر برای حفظ سرمایه های طبیعی بی نظیر استهبان گام بردارند.

طبیعت منحصر به فرد استهبان موهبتی خداوندی است که زبانزد خاص و عام است. مراتع و جنگل ها و طبیعت استهبان در زمره ی غنی ترین و ارزشمندترین گنجینه های طبیعی کشور هستند. روزگاری ضمن برداشت و مراقبت مناسب، گیاهان دارویی فراوانی را به شهرهای دیگر صادر می کرده ایم اما الان ...
نیاکان ما طی سده ها در کنار برداشت های اصولی و متعادل، در حفاظت و مراقبت از این سرمایه خدادادی نقش بسزایی داشته اند. وظیفه ما نیز مراقبت و نکهداری این سرمایه هاست تا امانتداران خوبی برای فرزندانمان و نسل های بعدی باشیم.

علی (ع) خطاب به مالک اشتر می فرمایند: باید توجه تو به آباد کردن زمین، بیش از توجه به گرفتن خراج باشد؛ زیرا آن (خراج) جز در نتیجه آبادانی فراهم نمی‏آید. (نهج البلاغه، نامه 53)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۱
رسول حاجی باقری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی