دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

به نام بختگان، به کام معدن!

چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۴۹ ب.ظ

آیا حضور دکتر ابتکار در نی ریز، زمینه های ورود به منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه و تخریب این منطقه را در پی دارد؟

در همایشی که عنوان توسعه را یدک می کشید و رئیس سازمان محیط زیست کشور، معاون عمرانی استانداری فارس، ائمه جمعه، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، فرمانداران، نمایندگانی از سمن ها و ... حضور داشتند، یکی از محورهای سخنان تمام مسئولان، پیگیری ورود صنایع و معدنکاوان به این مناطق بود. زمانی در سال هایی دورتر، در برنامه توسعه دوم کشور بر «بهره برداری هر چه بیشتر از معادن جهت تامین مواد اولیه کارخانجات تولیدی کشور» تاکید شده بود و در همان برنامه نیز بر حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی کشور نیز اشاره می شد. آن زمان نیاز کشور این چنین ایجاب می کرد، هر چند محیط زیست کشور آسیب های بسیار جدی از آن اشتباهات دید. سال هاست که معدنکاوان مترصد ورود به این منطقه حفاظت شده  و پارک ملی و شروع اکتشافات خود هستند. تا به امروز این کار در دولت های مختلف سرانجامی نداشته است اما نکته عجیب این است که نهایی شدن انجام این کار در محیط زیستی ترین دولت تاریخ ایران در حال شکل گیریست!

یکی از وزرای دولت از وجود گورخرها شکایت دارد، افرادی بدون هیچ گونه هویت محیط زیستی اقدام به تخریب برخی مدیران استانی می کنند و نهایتا هم همایشی با نام احیاء بختگان اما در راستای زمینه سازی اجتماعی برای اقدام به معدنکاوی برگزار می شود. جاده سازی در پارک ملی بختگان نیز به منظور رسیدن به منطقه بهرام گور بود هر چندین جاده دسترسی وجود داشت اما جاده جدید زمینه آسیب به بختگان را نیز فراهم کرد. بر خلاف ادعاهای برخی که می گفتند جاده خارج از پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان است، چندین کیلومتر از جاده مذکور در محدوده پارک ملی بختگان قرار دارد.

بر اساس قوانین و مقررات ملی در زمینه محیط های طبیعی، صدور هر گونه پروانه اکتشاف و بهره برداری از مواد معدنی در این گونه مناطق موکول به موافقیت شورای عالی حفاظت محیط زیست می باشد. هم چنین تاکیدی نیز در «مصوبه هیات وزیران در باره ضوابط محیط زیستی فعالیت های معدنی» وجود دارد. آیا ارزیابی های زیست محیطی برای اکتشاف یا بهره برداری از معادن منطقه حفاظت شده بهرام گور انجام شده است؟ بهتر است این اسناد در اختیار کارشناسان و رسانه ها قرار گیرد تا همگان در جریان روند پیشرفت و توسعه کشور قرار گیرند.

مسئولان گرامی سازمان حفاظت محیط زیست؛ لطفا به دور از سیاست بازی های برخی، در مسیر توسعه بمانید اما با تاکید بر مولفه های پایداری سرزمین.

پایا و مانا باشید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۸
رسول حاجی باقری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی