دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

جنگلانه در راه است!

چهارشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۶:۴۸ ب.ظ

جنگلانه را دریابید!

جنگلانه مشارکتی‌ست خودجوش به مناسبت دهه تنوع زیستی که با همکاری تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی و با هدف تازه‌داشتن عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور، شناخت و حمایت از گونه‌های گیاهی در معرض خطر (بومی) و آشنایی با روش کاشت آن‌ها، معرفی جایگاه واقعی و نقش مردم بخصوص جوامع محلی در احیاء، نگهداری و حفاظت از زیگونگی (تنوع زیستی)، حرکت به سمت معیشت جایگزین و توسعه پایدار گردشگری طبیعت محور در مناطق دارای ظرفیت، در قالب یک طرح پنج‌ساله برگزار می‌شود.



خانه فرهنگ بوم‌گردان پارس به عنوان ایده‌پرداز و هماهنگ‌کننده طرح، حمایت و همراهی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سازمان منابع طبیعی، آبخیزداری و جنگلداری کشور و در استان فارس حمایت و همراهی ادارات کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، آموزش و پرورش و پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی، جمعیت هلال احمر را بهمراه دارد. این طرح ملی برای نخستین بار در ۵ دی ماه ۹۳، در ۱۴ استان کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، اصفهان، آذربایجان غربی، مازندران، قزوین و استان فارس برگزار شد، که در نهایت بیش از ۲۱۰۰ نفر در سراسر کشور، بیش از ۱۶۱ هکتار از رویشگا‌ه‌های آسیب دیده را با کاشت بذر و نهال‌های بومی احیا کردند.

انتخاب عرصه‌های مناسب کاشت بذر با هماهنگی ادارات محیط زیست و منابع طبیعی هر استان و با مشورت جامعه محلی آن مکان صورت خواهد گرفت. شما هم‌اندیشان گرامی میتوانید پس از ارزیابی عرصه، بذر گونه مورد نظر را از سازمان‌های مربوطه دریافت و به روشی بسیار ساده (کپه‌کاری: کپه‌کاری قراردادن مقدار معینی بذر در خاک جهت رویش و جوانه می‌باشد.) بکارید. بهترین شکل نگهداری و تازه‌داشتن طبیعت کشورمان با حضور و نقش پررنگ جوامع محلی هرمنطقه میسر می‌شود، چرا که در طی سالیان دراز مردم هر منطقه هم‌زیستی با رویشگاه‌های محل زندگی خود را آموخته‌اند. این پروژه کاملا متکی به توان تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی و جوامع محلی و علاقمندان به طبیعت ‌می‌باشد و هیچ مبلغی بابت اجرای این پروژه دریافت نگردیده است.

«به چشمان آن زیبا بیندیش..

که هستی‌اش بوی نم گرفته‌است ..
در سکوت درخت‌هایی که سر بریده‌ایم»

خانه فرهنگ بوم گردان پارس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی