دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

پلاستیک و محیط زیست

سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۰ ق.ظ

انواع پلاستیک ها

آیا تا به‌حال کنجکاو شده اید این اعداد و ارقامی که ته ظرف های پلاستیکی حک شده چه هستند؟ اگر دقت کرده باشید وسط آرم بازیافت، معمولا حروف یا اعداد و گاهی هر دو نوشته شده اند. اگر هم ندیده اید نگران نباشید، متاسفانه هر لحظه ای که اراده کنید در اطرافتان آنقدر ظرف پلاستیکی زیاد است که کافی است دستتان را دراز کنید تا یکیشان را بردارید!



اما داستان این اعداد:

پلاستیک ها با توجه به نوعشان به 7 گروه تقسیم بندی می شوند. با این شناخت، پلاستیک های قابل بازیافت،خطرناک، کم خطر و ... قابل شناسایی خواهند بود. شماره1،PETE  یا PET که همان بطری های آب معدنی است که نسبتا بی خطرند، اما بدلیل متخلخل بودن آن، امکان نفوذ باکتری ها به درون بطری وجود دارد. پس متاسفم که بگویم بهتر است آنها را استفاده مجدد نکنید و به زباله های خشک بسپاریدشان.

شماره 2،HDPE  یا پلی اتیلن متراکم، پلاستیک بی خطری است. کدر رنگ است. ظروف مایع ظرفشویی و سایر مواد شستشو از این قبیل پلاستیک ها هستند و برای بازیافت ظروف مناسبی هستند.

شماره 3،PVC  که معمولا لوله ها از این جنس هستند و هم چنین مواد اولیه پلاستیک هایی که روی ظروف غذا می کشند و بطری های روغن مایع. این گونه از پلاستیک به هیچ وجه نباید در هنگام پخت غذا به حرارت نزدیک شوند، چراکه گرما باعث آزاد شدن مواد شیمیایی درون PVC شده و به درون مواد غذایی در حال پخت نفوذ می کند و باعث اختلالات هورمونی می شوند. پس تا جایی که می توانید استفاده از ظروف با این جنس را کاهش دهید. هرگز مواد غذایی را با پلاستیک رویش در مایکرو ویو نگذارید. راستی این PVC ها بد قلقند و به راحتی بازیافت نمی شوند!

شماره 4،LDPE  یا پلی اتیلن با تراکم کم. همان کیسه های نایلونی خرید، این کیسه ها بی خطرند اما متاسفانه و متاسفانه معمولا غیر قابل بازیافت! 

شماره 5،PP  یا پلی پروپیلن. ظرف ماست و ظروف مشابه که دهانه گشادی دارند، همچنین نی نوشیدنی ها. بی خطرند و به راحتی بازیافت می شوند.

شماره 6،PS  یا پلی استیرن ها یعنی همان ظروف یکبار مصرف. در این ظروف مواد سمی بالقوه وجود دارد بویژه هنگام گرم شدن. تا جایی که می توانید از این ظروف استفاده نکنید. بیشتر مواقع غیر قابل بازیافت هستند.

شماره 7: همان گزینه معروف سایر موارد! از کیس کامپیوتر و iPod گرفته تا ظروف غذا. استفاده از این جنس پلاستیک بویژه برای غذا همیشه آخرین گزینه تان باشد و این شماره 7 هم معمولا غیر قابل بازیافت است. نمی دانم توجه کردید یا نه اما بدترین ها همان کیسه نایلونی خرید و ظروف یکبـارمصرف بودند که هم سمی اند و هم بازیافتشان سخت است. اما این بدتـرین ها، بدبختـانه در شمار بیشتـرین ها هم هستند. آیا زمان آن نرسیـده که کمـی بیشتـر فکــر کنیم و اوضاع را بدتر از این نکنیـم؟!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی