دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

ماهیت وجودی ادارات اوقاف، میراث فرهنگی و شهرداری ها در قبال بناهای تاریخی چیست؟!

هر کدام از این ادارات و سازمان ها به گونه ای در نابودی میراث فرهنگی کشور نقش بزرگی ایفا می کنند. بسیاری از آثار مثل مساجد، حمام ها، خانه ها و ... از قدیم الایام وقف شده اند و زیرمجموعه اداره اوقاف و امور خیریه می باشد. وظیفه این اداره در کنار استفاده از این گونه بناها، مراقبت و نگهداری نیز هست. کجاست ساختمان بسیار زیبای مسجد جامع استهبان، حمام های فخر، مرتضی خان و کوچه شاه، کاروانسرا و ...؟ تمام این بناها و بسیاری دیگر از میراث گذشتگان بر اثر سوء مدیریت در اداره اوقاف تخریب شدند و به تعبیر خودشان بازسازی و نوسازی شده اند. ظاهرا اداره اوقاف فقط به دنبال بهسازی و پول ساز کردن وقفیات خود است اما این عملکرد نابخردانه کم لطفی بزرگی به بناهای تاریخی است‌‌. مسجد جامع استهبان از جمله معدود بناهای تاریخی کشور بود معماری منحصر به فردی داشت اما در حال حاضر ساختمانی بی روح از آجر و سیمان جای آن را گرفته است.

شهرداری ها هم بهانه های مختلفی برای تخریب دارند. خیابان کشی، تعریض کوچه ها، صدور پروانه در بافت های تاریخی و ... مواردی هستند که بدون کمترین بررسی اداره میراث فرهنگی انجام می شود و بناهای بسیاری را نابود کرده است. وام های کم بهره ای که اصطلاحا برای بهسازی بافت های فرسوده اعطاء می شود، در عمل بافت های تاریخی را نشانه گرفته است و پیامدی جز نابودی تاریخ ما ندارند.

ادارات میراث فرهنگی نیز با عدم نظارت کافی، زمینه سوءاستفاده افراد یا ادارات مختلف را فراهم کرده است. تنها فعالیت این ادارات ظاهرا گزارش نویسی از تخریب ها، حفاری ها غیرمجاز و برگزرای برخی برنامه های مناسبتی است. چندین سال است که افرادی معلوم الحال و سودجو به جان آثار تاریخی شهر افتاده اند و متعلقات این بناها را به هر طریق ممکن به یغما می برند.

همیشه تعطیلات نوروزی زمان بسیار مناسبی برای تخریب و دخل و تصرف در اماکن تاریخی بوده است. چند روز پیش دو نفر که اسامی آن ها محفوظ است، اقدام به تخریب آب انبار قدیمی کوچه درب بازار نموده اند و قسمت زیادی از این بنای تاریخی را از بین برده اند. این آب انبار قسمتی از مجموعه خانه تاریخی مقدس و مسجد قاضی هست که در برنامه ی مرمت و حفاظت قرار داشت. احتمالا این اقدام نابخردانه برای تعریض کوچه ی روبروی خانه مقدس و به دور از چشم مسئولین اداره میراث فرهنگی استهبان صورت گرفته است. معمولا در این گونه تخریب ها معمولا ردپایی از شهرداری ها  هم وجود دارد (حداقل بی توجهی و چشم پوشی) که امیدواریم در این مورد چنین نباشد. در حال حاضر اداره میراث فرهنگی استهبان موضوع را بررسی کرده و از عاملان این اقدام شکایت نموده است. اما این اقدامات به تنهایی دردی را دوا نمی کند. از قوه قضائیه باید خواست که با مسببین ترور این بنای تاریخی به شدت برخورد نماید. هم چنین از مسئولان شهرستان تقاضا می شود که توجه بیشتری به میراث فرهنگی شهرستان داشته باشند.

جهت آگاهی عمومی ماده 560 قانون مجازات اسلامی بیان می شود:

هرکس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی تاریخی مذکور در این ماده، مبادرت به عملیاتی نماید که سبب تزلزل بنیان آنها شود، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده، به حبس از یک تا سه سال محکو م می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۱
رسول حاجی باقری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی