دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

تولد بذرهای جنگلانه در استهبان

يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۴۴ ق.ظ
جوانه های امید
فرصتی دست داد تا سری به محل کاشت بذرها در برنامه ی جنگلانه ی امسال بزنم. نتیجه شگفت انگیز است! در چندین نقطه ی بازدید بیش از 80 درصد بذرها جوانه زده و سر از خاک درآورده اند که جای خوشحالی بسیار است. همین جا از همه شرکت کنندگان و مسولان شهرستان که در برگزاری برنامه مشارکت داشتند تشکر می کنم. اگر بتوان برای گیاهان نورسته بانکت ساخت، (بانکت:مانعی عمود بر شیب دامنه و در مسیر آب برای جمع آوری روان آب ها) احتمال ماندگاری آنها بیشتر خواهد شد. (در صورت بارش باران و قرق مناسب!)
نکته ی تاسف برانگیز، حضور و عبور بیش از 5 گله ی گوسفند در آن منطقه بود. (در کمتر از 5 ساعتی که در منطقه بودم.) هم اکنون فصل جوانه زدن درختان، درختچه ها و تمامی گیاهان دیگر است. دام هایی که عمدتا هم بز هستند، به هیچ گیاهی رحم نخواهند کرد که البته اقتضای طبیعت شان است. اما آیا دامداران این را درک نمی کنند؟! این عزیزان بر اساس اجاره نامه مرتع داری باید در امر احیاء مراتع هم مشارکت داشته باشند، آیا چنین است؟ دام ها حتا به باغات مردم هم رحم نکرده و نمی کنند و این موضوع جدال های بسیاری را در منطقه آفریده است.

کاش می شد حضور دام ها را بر اساس ضابطه و قانون کنترل کرد و فرصت تنفس و زادآوری را به طبیعت کوه تودج داد.
اگر دیر عمل کنیم بازنده ماییم نه طبیعت!







نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی