دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

درخواست

شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۱ ب.ظ

نامه ای به فرماندار گرامی استهبان


به نام ایزد یکتا

جناب آقای شرفی، فرماندار گرامی استهبان؛

مدتی است که آتش سوزی های فصلی و سریالی در استهبان دوباره شروع شده است. امسال تاکنون چند صد و در واقع چند هزار هکتار جنگل، مرتع و ... در آتش زیاده خواهی گروهی سودجو، دود شدند و به هوا رفتند. خیلی از این آتش سوزی ها عمدی بودند ولی هیچ گاه عاملان آن شناسایی نشدند یا پیگیری نشد. وقوع هر آتش سوزی علاوه بر نابودی گیاهان و جانداران بسیار، معمولا و در مقیاس هایی متفاوت خاک، آب و هوا را نیز متأثر از خود می کند. برخی از این اثرات غیر قابل جبران هستند.

آتش سوزی مهیب کوه تودج استهبان در تیرماه ۹۲، که بیش از ۲۰۰۰ هکتار از غنی ترین مراتع و جنگل های کشور را بلعید و نابود کرد، تجربه بسیار تلخی بود که ننگ سوء مدیریت آن تا ابد بر پیشانی مدیران ضعیف آن زمان خواهد ماند. از آن زمان تا به حال در جلسات مختلف خواهان ایجاد یک کمیته ی بحران قوی و کارآمد بوده ایم، اما به هر دلیل تاکنون آن را ندیده ایم!

آتش سوزی پنجشنبه در کوه تودج (منطقه دلی خنی) که بامداد جمعه مهار شده بود، متاسفانه ظهر جمعه دوباره شروع شد و علاوه بر درختچه ها و گیاهان دارویی و علفی فراوان، تعداد زیادی از درختان وهل، کهکم، ارژن و ... را نابود کرد. متاسفانه امروز دوباره تعداد زیادی از درختان وهل (ارس یا سرو کوهی) این منطقه کاملا سوختند. به دلیل تغییرات اقلیمی در استهبان، این گونه ی درختی دیگر زادآوری ندارد و نابودی هر یک از این درختان ارزشمند بدون جایگزین است.

بر اساس گفته های حاضران در منطقه، به احتمال قریب به یقین، عامل این آتش سوزی انسانی و عمدی بوده است!

فرماندار محترم، ضمن قدردانی از تلاش ها و پیگیری های شما در این خصوص، به نظر می رسد لازم است شناسایی عامل یا عاملان این آتش سوزی، با قاطعیت بیشتری پی گرفته شود. هم چنین مجازات بدون هر گونه چشم پوشی تخریبگران انفال، حق هر شهروند استهبانی است. طبیعت زخمی و آسیب دیده استهبان دیگر تاب و تحمل این گونه دست درازی ها را ندارد. پیشرفت استهبان در گرو حفظ طبیعت آن است، استهبان بدون طبیعت محکوم به فناست!

به عنوان یک شهروند طبیعت دوست، خواهشمندم بدون چشم پوشی و با استواری و صلابت، طبیعت استهبان را دریابید.


مرگ بر هیچ کس          درود بر زندگی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۷
رسول حاجی باقری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی