دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

ریزش شدید صخره ها در استهبان

شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷ ق.ظ

جمعه ششم اسفندماه 95، استهبان، منطقه گردشگری "سرآسیاب"، حوالی ساعت 18

این روز یکی از شلوغ ترین روزها در این اواخر بود، بارش های اخیر که جریان یافتن رودخانه را در پی داشت، شور و شادی و ولوله ای در مردم ایجاد کرد. در طی روزهای منتهی به جمعه مردم دسته دسته برای لذت بردن از طبیعت دائما در این مسیر تردد می کردند. به گفته شاهدان جمعه روز بسیار شلوغی بود، گردشگران، مهمانان و مردم از صبح روز خود را در این منطقه زیبا گذرانده بودند. حوالی ساعت 5:30 و با غروب آفتاب، هوا رو به سردی رفت و این باعث شد تا بیشتر مردم به سمت شهر روانه شوند. ناگهان صدای بسیار مهیبی در کوهستان پیچید و گرد و خاک شدیدی منطقه را فرا گرفت. تمام کسانی که در مسیر بازگشت یا در حوالی منطقه بودند کاملا تحت تاثیر شرایط دلهره آور موجود قرار گرفته بودند. علیرغم خیس بودن زمین پس از بارندگی، چنان گرد و خاکی در هوای منطقه ایجاد شده بود که غیر قابل باور بود. مسیر جوی در چندین نقطه از بین رفت، تعداد زیادی از درختان چنار و دیگر درختان در اثر برخورد سنگ ها کاملا ریشه کن شدند یا از کمر شکستند، ترکش های سقوط صخره ها به هر طرف پرتاب میشد و موجی از ترس و وحشت را در دل حاضران ایجاد کرده بود. بلافاصله نیروهای فرمانداری، هلال احمر، نیروهای انتظامی و ... در منطقه حضور پیدا کردند و به بررسی حادثه پرداختند. به سرعت اخبار و عکس و فیلم هایی از حادثه در فضاهای مجازی منتشر می شد. همه نگران میزان آسیب های جانی و انسانی بودند. اما در عین ناباوری معجزه ی پروردگار نمود پیدا کرد، علیرغم حضور تعداد زیادی در منطقه اما هیچ گونه تلفات و حتا یک خراش کوچک گزارش نشد.

هشدار:
اتفاق روز جمعه هنوز تمام نشده است، بافت خاک، بارش های هفته گذشته و تغییرات دمایی عوامل مهی برای بروز این حادثه بودند. به نظر می رسد این ریزش ها می تواند ادامه دار باشد و باید موارد ایمنی را به اطلاع شهروندان و گردشگران رساند. هر لحظه امکان تکرار این ریزش ها در نقاط دیگر هم وجود دارد. بافت مناطقی مانند "مرخنه" نیز ممکن است حادثه ساز باشند. بهتر است به طرق مختلف اطلاع رسانی وسیعی برای هشدار و مراقبت شهروندان انجام گردد تا طعم شیرین بارش ها و خوش حالی شهروندان هم چنان شیرین بماند.

عکس های حادثه را در ادامه ببینید:

نقطه ای که صخره ی چند صد تُنی از کوه جدا شده است.


تخریب مسیر جوی آب و شکستن درختان چنار


تکه ای بزرگ از صخره که دقیقا در مسیر راه افتاده است!


قطعه ای از صخره در کنار "چشمه قهری" که به نظر می رسد چند ده تُن وزن داشته باشد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۷
رسول حاجی باقری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی