دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

دیده بان استهبان

بررسی و اطلاع رسانی مسایل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی شهرستان استهبان

بحران آب، نابودی جنگل ها، خشکیدن تالاب ها، ریزگردها و ... معضلاتی هستند که تداوم حیات اجتماعی انسان ها و هم چنین گیاهان و جانداران را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است. یکی از راه های کاهش سرعت این فجایع، اطلاع رسانی و آموزش جامعه و به ویژه جوامع محلی است.
در کنار بحران های محیط زیستی، متاسفانه در حال برخورد با "بحرانی تاریخی" در حوزه ی تمدنی ایران زمین نیز هستیم.
در این تارنما خواهم کوشید تا قدمی هر چند کوچک در برابر این ناملایمات بردارم!
محتاج دعای خیرتان هستم.

به برخی باید گفت: به تعارضات آبی دامن نزنید!

جمعه, ۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۰۳:۳۴ ب.ظ

(تجمع مردم بعد از نماز جمعه، عکس از عصر مردم استهبان)

"تعارضات آبی" به گفتاری دیگر "جنگ آب" خوانده می شود. این کشمکش ها در فارس وارد مرحله ی جدیدی شده است. پس از غارت آب های غرب استهبان و انتقال آن به شهرستان همجوار که همراه با اعتراضات مردمی و تجمعاتی همراه بود حالا و در پی صحبت های نماینده داراب در مجلس شورای اسلامی درباره منطقه رودبال استهبان و ادعای مالکیت این منطقه، تنش هایی محسوس در شهرستان استهبان ایجاد شده است. عامل این ادعا وجود "سد رودبال استهبان" و رودخانه رودبال است. این ادعاهای ناصواب چند سالی است که شروع شده است و هدف آن دستیابی به سرچشمه های رودخانه رودبال است. این در حالی است که اسناد موجود نشان می دهد این منطقه همواره در محدوده شهرستان استهبان قرار داشته است و سرزمینی جداناپذیر از این استهبان است. مهم ترین این واکنش ها تشکیل "کمپین مردمی رودبال استهبان" است. امروز جمعه 21 آبان ماه و در پایان تجمع و اعتراضات مردمی که پس از نماز جمعه اتفاق داد، بیانیه ای توسط پویش مردمی رودبال استهبان منتشر شد که در ادامه می آید:


وزیر محترم کشور جناب آقای رحمانی فضلی

سلام علیکم

احترامابه استحضارمیرساند اخیرا فعالیتهائی ازسوی نماینده و برخی مسئولین شهرستان داراب درجهت جداسازی منطقه رودبال از استهبان و الحاق آن به داراب صورت گرفته که موجبات بروز نگرانی جدی و برانگیختن احساسات مردمی و مسئولین شهرستان قرآنی استهبان و بخش ایج و منطقه رودبال را فراهم نموده است. از آنجا که می بایست ثبات و آرامش در هر منطقه ای برقرار باشد مواردی دراین زمینه به سمع و نظر جنابعالی بعنوان مسئول برقراری این ثبات و آرامش میرساند:

-استهبان به طور قطع نمی تواند خروج مناطق سرمایه ای خود را با نظاره گری صرف شاهد باشد. یادآوری انتقال آب به شهرستان همجوار، عدم حمایت از صنایع، خشک شدن بختگان و عدم دسترسی به حقابه قانونی آن، و هر بار مشاهده ی نجابت و خویشتن داری مردم استهبان باعث آن شده که هرکسی در پی منافع شخصی خودش، بخشی از استهبان را مثل گوشت قربانی به دندان بکشد و با خیال راحت از اینکه این مردم صبورند و اتفاقی نخواهد افتاد خاک و سرمایه ی استهبان را به عنوان کالای مصرفی با هم تقسیم کنند.

-ما مردم شهید پرور استهبان، دوشادوش نماینده ی محترم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی خواهیم ماند و اجازه نخواهیم داد به سرزمین و مرزهای قرآنی و تاریخی استهبان  خدشه ای وارد گردد.

-همصدا با نماینده ی محترم ولی فقیه و امام جمعه ی محبوب استهبان: از نماینده محترم داراب و زرین دشت خواهش می کنیم باعث اختلاف بین دو شهرستان نشوند. و با صدای بلند اعلام می داریم ما به مسکوت ماندن هم راضی نیستیم، جلوی این حرف ها برای همیشه باید گرفته شود.

-همان گونه که فرماندار عزیزمان و مقام عالی دولت تدبیر و امید در شهرستان فرمودند: رودبال را جزء لاینفک استهبان می دانیم و به هیچ عنوان از حق و حقوقمان کوتاه نخواهیم آمد.

-به جناب انصارى نماینده محترم مردم داراب متذکر می شویم که پیگیرى این امر با توجه به وضعیت جغرافیایى و آمایش منطقه بن بست خواهد بود، از این رو شایسته است نماینده محترم داراب در ماه هاى نخستین فعالیت خود در خانه ملت با نگرش ملى و حتا منافع برون استانى پیگیر امور باشد. تفکیک رودبال از دیار استهبان نه تعریف کارشناسى داشته و نه با ساز و کار وحدت و معاشرت دو شهرستان سازگار خواهد بود. اگر نماینده محترم مردم داراب در تبلیغات انتخاباتى خود این وعده را به مردم داده بدون تردید وعده نانوشته شده اى ست که امیدى به جامه عمل پوشیدن آن نخواهد بود!

-توقع ما از دولت تدبیر و امید این است که صدای امام جمعه، فرماندار و از همه مهمتر مردم فهیم شهرستان استهبان را بشنوند و رجاء واثق داریم که مدبرانه ترین و امیدوارکننده ترین  تصمیم در این خصوص که همانا بسته شدن پرونده ی این جداسازی برای همیشه خواهد بود، در این دولت اتخاذ خواهد شد.  

-از مقامات نظامی و امنیتی و قضایی درخواست عاجل داریم تا با هنجارشکنان و اغتشاشگرانی که موجب نا امنی و بی ثباتی در منطقه ی رودبال گشته اند، هر چه زودتر برخورد قانونی صورت پذیرد تا بیش از این شاهد توهین به مسئولین نظام جمهوری اسلامی و مردم نجیب آن منطقه نباشیم و خدای نکرده صبر انقلابیمان لبریز نشود.

"پویش مردمی رودبال استهبان"

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۱
رسول حاجی باقری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی